Hoppa till innehåll

Tredjepartsfälgar kan förbjudas – krav på typgodkännande

Det finns många lagar och regler om däck, men inte för fälgar. Snart väntas krav på typgodkända fälgar för nya bilar.

– Som det är i dag kan vem som helst ställa sig och svetsa en fälg, det kan bli riktigt galet, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund till våra branschkollegor Carup.

Transportstyrelsen arbetar just nu med att ta fram regler för fälgar utifrån en EU-förordning från 2019 som säger att alla nya typgodkända bilar också ska ha godkända fälgar.

Det finns en risk för att fälgarna spricker och ekrarna går av om man använder fel fälg.

– Ett hjul består av två grejer, fälg och däck. Man måste reglera bägge annars blir det ganska tokigt. Det är ett vanligt problem med bilar att folk köper vilka fälgar som helst på nätet och sedan går det åt skogen, de klarar inte belastningen, säger Lasse Dahlqvist.

Trasig fälg
De nya reglerna ska säkerställa att fälgarna klarar bilens tyngd. Foto: Getty Images

Reglerna gäller bara helt nya bilar

De nya reglerna ställer även nya krav på tredjepartstillverkare av fälgar och kommer att begränsa antalet valbara fälgar till en nyare bil.

Transportstyrelsen har kallat till sig olika företrädare för däckbranschen för att de ska få lämna synpunkter innan regelverket beslutas.

Utredaren Kjell Olof Matsson Transportstyrelsen understryker att reglerna bara gäller nya bilar.

– Det är värt att notera att nya krav inte införs retroaktivt. Nya krav som införs kommer att gälla fordon som tas i bruk första gången från ett visst framtida datum, säger han till Carup.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: BBS och Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.