
Enligt flera amerikanska konsumentorganisationer köper dagens ”generation Y”, alltså personer födda mellan början av 1980-talet till början av 2000-talet, inte bilar i samma utsträckning som tidigare generationer.
Ny Teknik skriver att de amerikanska biltillverkarna har hämtat sig efter svackan 2009 och under 2012 förväntas bilförsäljningen i USA ligga på 14 miljoner fordon. Men det är drygt två miljoner färre bilar jämfört med åren strax före krisen.
Flera bilanalytiker menar att minskningen beror på att unga inte köper ny bil, och inte vill ha utgifter för exempelvis försäkring, reparationer och bränsle. Samtidigt sjunker andelen 20–24-åringar som har körkort snabbt. 1983 var siffran 92 procent, mot 81 procent 2010. Bilen är inte längre den ultimata frihetssymbolen. Dagens unga väljer istället att lägga pengar på en snabb internetanslutning och sköter sina relationer via nätet – istället för att ta bilen och träffas IRL (In Real Life).
Enligt Michael Sivak vid University of Michigan Transportation Research Institute beror minskningen på inflyttningen till storstäder, svag ekonomi och den snabba utvecklingen av internet.