Hoppa till innehåll

Unga väljer snabbt internet före nya bilar

Allt fler unga väljer att lägga pengarna på en snabb internetanslutning än på nya bilar – vilket oroar bilindustrin.

Unga väljer snabbt internet före nya bilar
Trots tillverkarnas försök att förse nya bilar med internetuppkoppling och anslutning till smarta mobiler, är det främst äldre som köper nya bilar.

Enligt flera amerikanska konsumentorganisationer köper dagens ”generation Y”, alltså personer födda mellan början av 1980-talet till början av 2000-talet, inte bilar i samma utsträckning som tidigare generationer.

Ny Teknik skriver att de amerikanska biltillverkarna har hämtat sig efter svackan 2009 och under 2012 förväntas bilförsäljningen i USA ligga på 14 miljoner fordon. Men det är drygt två miljoner färre bilar jämfört med åren strax före krisen.

Flera bilanalytiker menar att minskningen beror på att unga inte köper ny bil, och inte vill ha utgifter för exempelvis försäkring, reparationer och bränsle. Samtidigt sjunker andelen 20–24-åringar som har körkort snabbt. 1983 var siffran 92 procent, mot 81 procent 2010. Bilen är inte längre den ultimata frihetssymbolen. Dagens unga väljer istället att lägga pengar på en snabb internetanslutning och sköter sina relationer via nätet – istället för att ta bilen och träffas IRL (In Real Life).

Enligt Michael Sivak vid University of Michigan Transportation Research Institute beror minskningen på inflyttningen till storstäder, svag ekonomi och den snabba utvecklingen av internet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.