När amerikanska regeringen skulle rädda sin inhemska bilindustri under 2008 och 2009 ställde skattebetalarna upp med ofattbara 600 miljarder kronor. Nu har finansministerium räknat ut vad slutnotan blir och den är inte liten…
President Barack Obama besökte för en tid sedan GM-fabriken Hamtramck i Michigan, där bland annat Chevrolet Volt byggs. Bilarbetarna kan tacka presidenten och skattebetalarna för de lån som räddade industrin under 2009.
Förklaringen till att amerikansk bilindustri var nära till att gå under 2008-2009 är komplex. Men ska man förenkla händelseförloppet så hade "The Big Three" (GM, Ford och Chrysler) under lång följd av år misslyckats med att möta kundernas krav, speciellt tydligt då bensinpriset ökade. Försäljningen hölls nödtorftigt uppe med frikostiga lån och stora rabatter, vilket gjorde lönsamheten usel.
Hur illa situationen var förstod nog inte många. När lågkonjunkturen slog till och finansmarknaden rasade ryktes mattan undan för "The Big Three". Ford Motor Company klarade sig tack vare att man pantsatt hela sin verksamhet och säkrat stora lån innan finansmarknaden tvärdog. Men både GM och Chrysler var konkursfärdiga, vilket i sin förlängning förmodligen skulle dragit omkull Ford också då merparten av underleverantörerna inte skulle klara en halvering av den inhemska produktionen.
Amerikanska regeringen stod inför en situation där flera hundratusen jobb skulle försvinna och miljontals människor påverkas. Utan en fungerande finansmarknad fanns det inga möjligheter att få lån och regeringen beslutade sig därför för ett räddningspaket, dels till GM och Chrysler (50 respektive 12 miljarder dollar) men även finansbolaget GMAC (17 miljarder dollar) och underleverantörerna (5 miljarder dollar) fick lån.
Amerikanska "Treasury Department", finansdepartementet, sammanställde i förra veckan en rapport som visar hur det stora räddningspaketet användes. Sammanlagt 86 miljarder dollar – ofattbara 600 miljarder kronor – användes för att rädda bilindustrin, cirka en femtedel av det totala räddningspaketet " Troubled Asset Relief Program".
Både GM och Chrysler ska inom något år börsintroduceras igen och då förväntas amerikanska regeringen börja avyttra sitt påtvingade ägande (61 respektive 10 procent i GM och Chrysler samt 56 procent i GMAC/Ally Financial).
Prognosen för aktieförsäljningen visar att de amerikanska skattebetalarna får tillbaka merparten av de pengar de lånat ut, men inte riktigt allt. Förlusten blir 17 miljarder dollar, knappt 120 miljarder kronor, enligt finansdepartementet. Det är en förbättring jämfört med tidigare prognoser och läget kan förbättras, beroende på hur börsutvecklingen blir.