Efter tio månaders utredning konstateras att det inte finns några felaktigheter hos Toyotas modeller som kan orsaka ”skenande bilar”. Frågan är då vad som hände när flera tusen förare rapporterade om bilar som accelererade okontrollerat.
Toyotas gaspedaler må ha kärvat i en del fall men det går inte att förklara varför tusentals bilförare i USA upplevt en plötslig, okontrollerad acceleration. Förarfel? Kanske, men varje olycka förblir lika tragisk för det.
Under vår rapportering av Toyotas bekymmer i USA har vi gjort en historisk parallell. Problemet med bilar som "plötsligt skenar" är nämligen inte nytt utan drabbade även Audi på mitten av 80-talet i USA. Audi separerade pedalerna och gjorde det elektroniskt omöjligt att både gasa och bromsa samtidigt, vilket innebar att olyckorna nästan upphörde. Men den negativa uppmärksamheten reducerade Audis försäljning till en tredjedel och det tog flera decennier att förbättra det skamfilade ryktet i USA.
Nu ser det ut som om historien upprepar sig då "U.S. Department of Transportation" (ungefär motsvarande Transportdepartementet, om vi haft ett sådant) avslutat en tio månader lång utredning kring de uppmärksammade olyckorna med olika Toyotamodeller. Närmare 3.000 rapporter hade kommit in till de amerikanska myndigheterna om bilar som plötsligt accelererade okontrollerat och det ledde till att Toyota i ett par omgångar återkallade flera miljoner bilar för att kontrollera gaspedalerna.
Enligt transportminister Ray LaHood är slutsatsen av utredningen att man inte funnit några bevis för att gaspedal eller elektronik varit felaktiga på Toyotabilarna. Man har även haft tillgång till Toyotas felsökningsinstrument och kunnat avläsa felkoder direkt efter olyckor.
"Vår uppfattning är att Toyotas bilar är säkra att köra" sa transportminister Ray LaHood under tisdagens presskonferens i Washington.
Utredningen hade bland annat tagit hjälp av specialister från rymdfartsmyndigheten NASA för att simulera olika situationer som kunde påverka elektroniken i bilarna. Men forskarna kunde inte hitta något som påverkade den elektroniska styrningen av trottelspjället.
Men Ray LaHood ville inte sträcka sig så långt som att benämna skenande bilar som "förarfel". Orsaken till de tusentals bilar som plötsligt accelererat okontrollerat och orsakat nästan ett hundratal dödsolyckor har ingen enkel förklaring. "Felaktig hantering av pedaler" var den benämning som LaHood använde och tillade att utredningen nu fortsätter för att finna metoder att minska den här typen av olyckor i framtiden.
Under våren 2010 gjorde Toyota en själv en beräkning på vad åtgärderna och återkallelserna kostat företaget: 15 miljarder kronor. Därtill kommer förlorade marknadsandelar då all negativ publicitet i media gjorde att Toyotas försäljning stagnerade, samtidigt som marknaden i USA ökade med elva procent under 2010. Vissa bedömare tror att Toyota, med marknadsåtgärder inräknat, förlorat närmare 30 miljarder kronor. Ett högt pris för något som kanske "bara" var förarfel.