
Försäljningsstatistiken för september är ingen kul läsning för Volvo Cars of North America. Augusti blev en positiv månad med en uppgång på hela 21 procent, ett välkommet besked efter ett ganska dystert första halvår i USA. Men under september backade Volvo återigen, den här gången till 4.977 bilar jämfört med 5.042 sålda bilar under samma månad förra året.
Totalt sett fortsatte bilförsäljningen att öka i USA och september blev ännu en månad med tvåsiffrig uppgång – 13 procent. Under de första nio månaderna har det sålts 10,9 miljoner bilar i USA, en ökning med 15 procent jämfört med 2011. Tyvärr har Volvo inte kunnat följa med i den positiva kurvan och har hittills i år sålt 51.626 bilar, en minskning med en procent.
Prognosen för helåret 2012 andas optimism och bedömare tror nu att siffran kan landa strax under 15 miljoner sålda bilar i USA. Därmed är man nästan tillbaka i gammal fin form från förra decenniet där årsförsäljningen brukade ligga kring 16 miljoner bilar per år.

”The Big Three” (GM, Ford och Chrysler) stod stilla under september med undantag av Chrysler som fortsätter att växa och visade en uppgång med tolv procent under september.
Bland de stora varumärkena var det Toyota Motor Corporation (Toyota, Lexus, Scion) som utmärkte sig med en uppgång på hela 42 procent, upp till 151.500 bilar från fjolårets 106.450 bilar. Även Honda ökade rejält och sålde 117.200 bilar, upp 31 procent, liksom Kia som ökade med 35 procent. Undantaget var Nissan som ”bara” sålde 91.900 bilar i september, minus en procent.
Volkswagen fortsätter att kapa marknadsandelar med hjälp av sin nya fabrik i USA och ökade 34 procent till 36.340 bilar. Hela VW Group (Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche och VW) ökade med 32 procent till 51.650 bilar. BMW och Mercedes hade det lite trögare under september men följde i alla fall med den allmänna kurvan uppåt.
Frågan som Volvo måste få ett svar på är hur den negativa trenden i USA ska brytas. Som lök på laxen har Volvo också ett svårlöst valutaproblem med stark kronkurs i förhållande till dollarn – då blir det tufft att tjäna några pengar på bilexport till USA.
För några dagar sedan ställde den amerikanska sajten Jalopnik ungefär samma fråga till sina läsare och uppmanade Volvo att ”… sluta jaga tyskarna och vara er själva”. Det ledde till en av de största debatterna här på www.automotorsport.se med ett hundratal kommentarer från er läsare. Tyvärr visar septembersiffrorna att Volvo fortfarande inte hittat svaret på hur man ska vända sin försäljning i USA.