
Jalopnik är en sajt som mejslat fram en alldeles egen profil i cyberrymden. Här blandas stort med smått, galna infall och viktiga avslöjande. Oftast korta texter skrivna med stor humor, lätta att läsa i mobilen när man har en stund över.
Men ibland gör Jalopniks redaktörer lite längre inlägg och ett av de senaste kommer från Zac Estrada och rubriken lyder: ”Dear Volvo: Stop Trying To Fight The Germans And Embrace Your Volvo-ness” (Kära Volvo, sluta slåss mot tyskarna och ta vara på det som är Volvo).
Bakgrunden till inlägget är allvarlig. Volvos försäljning i USA är i grova drag halverad jämfört med de goda åren i början på förra decenniet. Av någon anledning har Volvo bestämt sig för att inte sälja kombimodeller i USA (V70 och V60) och nya V40 – som vi hyllat i våra första tester – kommer inte alls till Nordamerika. Inte ens nyligen presenterade Volvo V40 Cross Country kommer till USA. En modell som verkligen skulle göra avtryck i USA är V60 laddhybrid men även den kan jänkarna glömma.
Den starka kronan gör exporten till USA knepig och Volvo kan inte kosta på sig några rabattkampanjer för att locka in kunderna. Trots att försäljningen fortsätter att öka i USA kan inte Volvo följa med utan förlorar marknadsandelar.
Jalopnik tycker alltså att Volvo ska sluta att jaga tyskarna och vara sig själva istället. Volvo är bra på att vara Volvo – varför skulle man göra något annat? Jalopniks redaktör Zac Estrada uppmanar i ”Dear Volvo: Stop Trying To Fight The Germans And Embrace Your Volvo-ness” (klicka för att läsa artikeln) läsarna att själva bidra med sina synpunkter. Intressant läsning som ledningen i Torslanda säkert sitter och fingranskar just nu (eller?).
Men vi ska inte vara sämre och ställer samma fråga till er läsare: vad ska Volvo göra för att lyckas bättre på den enormt viktiga, nordamerikanska marknaden?