Inledningsvis erbjuder den helelektriska versionen av Ford Puma Gen-E en WLTP-räckvidd på 376 km och en 0–100 km/h-tid på åtta sekunder blankt. Håller du dig till stadskörning får du emellertid upp till 523 km att avverka som du bäst tycker passar.
Rent förbrukningsmässigt hamnar den på 13,1 kWh/100 km. Men vad säger Ford själva, och hur var det med den där GigaBox egentligen?

– Puma är en framgångssaga som är älskad för sin sportiga design och sina köregenskaper i kombination med unika praktiska egenskaper och klassledande bagageförvaring, säger Jon Williams, General Manager, Ford Blue and Model e i Europa.
– Puma Gen-E är vår bästa Puma någonsin, med den roligaste körupplevelsen hittills, i kombination med en otroligt effektiv elektrisk drivlina. Och den nya, ännu större GigaBoxen erbjuder oöverträffad bagagekapacitet.
På tal om bagagekapacitet är den väldigt generös. Med den nämnda GigaBoxen får du plats med hela 574 liter. Och då behöver du inte ens fälla baksätet. Orkar du däremot inte gå hela vägen till bilens akter rymmer frunken å sin sida 43 liter.



Mittkonsolen är upphöjd och här ryms alla förnödenheter samtidigt som det skjutbara axelstödet kan anpassas för bästa körkomfort. Ytterligare detaljer återkommer vi med.
Några svenska priser är inte kommunicerade i dagsläget utan offentliggörs inom kort. Leveranser sker våren 2025.
Läs även: