– Temerario är en genuin ”fuoriclasse”: en bil i en annan liga, en extraordinär och innovativ bil ur såväl teknisk som stilistisk synpunkt, säger Stephan Winkelmann, styrelseordförande och vd hos Automobili Lamborghini.
– Varje ny Lamborghini måste överträffa sin föregångare vad gäller prestanda, samtidigt som den är mer hållbar ur miljösynpunkt. Med Temerario har vi nått ett skede i vår elektrifieringsstrategi enligt vår Direzione Cor Tauri-plan: vi blir det första lyxbilsmärket att erbjuda ett komplett hybridutbud.


På tal om prestanda mäktar nya Lamborghini Temerario med 920 CV (eller 907 hk) 0–100 km/ på 2,7 sekunder (lika kvickt som Porsche 911 Turbo 50 Years) och en toppfart på 343 km/h.
Motorpaketet består av en fyraliters-V8 och tre så kallade axialflödesmotorer – ofta kallad pannkaksmotor – som väger 15,5 kg styck. Två av dessa är placerade på framaxeln medan den tredje integreras med V8-motorn.


Batteriet är paketerat i bilens kardantunnel och har en kapacitet om 3,8 kWh. En åttastegad, tvärställd låda återfinns sedermera bakom V8-enheten.
– Vårt koncept med att integrera tre elmotorer med en förbränningsmotor säkerställer omedelbar acceleration, vridmomentstyrning och energiåtervinning, säger Rouven Mohr, teknisk chef hos Lamborghini.
Trots två färre cylindrar än hos Lamborghini Huracan utlovas ett mäktigt motorvrål.
Lamborghini har enligt pressreleasen ”investerat en betydande mängd tekniskt arbete” för att utveckla en ”omisskännelig ljudupplevelse”. Det låter bra. Åtminstone på papperet.

Pris har emellertid inte kommunicerats. Däremot är tjänstevikten för nya Lamborghini Temerario 1 690 kg, om det skulle vara till någon tröst.
Läs även: