Formel 1 tillåter sig att associeras med många varumärken mot en rundlig summa. Nyligen har vi sett Audi, Ford och nu senast Cadillacs inträde till F1 2026. Men sporten har också gått samman med världens ledande tillverkare av bilar inför 2025-säsongen.
Leksakstillverkaren Mattel producerar över 500 miljoner bilar varje år under varumärket Hot Wheels. De är dock något mindre än de som ”riktiga” biltillverkare bygger. Både barn och vuxna finns bland köparna och den enorma volymen gör Mattels bilbyggande till en stor affär.

I samband med Australiens GP som gick av stapeln i helgen släpptes en ny upplaga av alla 2024 års bilar som ska finnas tillgängliga globalt, enligt ett pressmeddelande. Det finns både en premium- och standardupplaga, där premiumvarianten har högre detaljrikhet och ett en större prislapp.
Alla är inte med
Emily Prazer, marknadschef för Formel 1, säger att detta är ett sätt för sporten att nå nya demografier. Den nuvarande kollektionen innehåller endast åtta av de tio stallen, där Ferrari och Aston Martin inte ingick i affären på grund av tidigare kommersiella avtal med modellbilar.
Det är fortfarande oklart när och om dessa två stall kommer att ingå i Hot Wheels-upplagan i framtiden, men endast dagar efter F1-affären med Mattel släpptes så meddelade Mattel och Ferrari ett licensavtal för första gången på över ett decennium.
Hot Wheels har avtal med nästan varje biltillverkare i världen och producerar versioner i skala 1:64 av allt från superbilar som Lamborghini till vardagliga Honda Civic liksom små motorcyklar.
Läs även: Lego-Red Bull – för dig som vill bygga F1-bilar i pyjamas