Hoppa till innehåll

Vauxhall VXR8 – riktiga V8-muskler

Du har tröttnat på allt miljösnack och vill ha en fullvuxen sedan med stor V8:a och bakhjulsdrift. Då är Vauxhall VXR8 helt rätt med sin 6,2-liters V8 och 431 hästar. Bilen byggs av Holden i Australien, säljs i Storbritannien och har egentligen bara ett fel. Hur länge till ska vi få se sådana här ”jänkejärn” […]

Du har tröttnat på allt miljösnack och vill ha en fullvuxen sedan med stor V8:a och bakhjulsdrift. Då är Vauxhall VXR8 helt rätt med sin 6,2-liters V8 och 431 hästar. Bilen byggs av Holden i Australien, säljs i Storbritannien och har egentligen bara ett fel.

Vauxhall VXR8 - riktiga V8-muskler

Hur länge till ska vi få se sådana här ”jänkejärn” hos bilhandlarna? Förmodligen inte länge, därför är det kanske läge att slå till på en Vauxhall VXR8. KLICKA FÖR STÖRRE

Om vi säger fullvuxna sedanbilar med muskulösa V8-motorer tänker nog de flesta på AMG-Mercedes, BMW och kanske också Jaguar. Inte fel på något sätt men det finns en udda spelare som vill in i gänget: Vauxhall VXR8. Egentligen är bilen en Holden som säljs under Vauxhalls paraply i Storbritannien och just den här typen av modeller tas fram av "Holden Special Vehicles", förkortat HSV, i Australien.

Australiensarna är ett folk som älskar sina V8-motorer och det framgår med all tydlighet i Holden, förlåt – Vauxhall VXR8. GM:s beprövade LS3-motor är på 6,2 liter och ger i det här utförandet 431 hk och 550 Nm. Kunden kan välja mellan sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat och i multilänkbakaxeln sitter en mekanisk diffbroms som låter däcken leta efter grepp på ett lite effektivare sätt.

Vauxhall VXR8 - riktiga V8-muskler

Design och utseende kan man ha olika åsikter om men Vauxhall VXR8 har verkligen en egen karaktär. Och är förmodligen väldigt lätt att hitta på en stormarknadsparkering med den här kulören. KLICKA FÖR STÖRRE

Uppgivna prestanda är 0-60 mph (96 km/h) på 4,9 sekunder och vid 250 km/h slår den elektroniska toppfartsspärren in. De som vill förlita sig på elektroniken kan få perfekta starter med "launch control".

Fram sitter MacPherson-ben och stötdämparna är elektroniskt reglerade, det som GM kallar för "Magnetic Ride Control". På utsidan råder det ingen tvivel om modellen då man har en ny grill (kallad för det passande namnet "Shockwave"), LED-varselljus, bakvinge, slitsade luftöppningar i framskärmarna och dubbla avgasutblås bak.

Chansen att köpa en fullstor sedan med GM-V8 finns alltså kvar men då får man vända sig till någon av de sex utvalda Vauxhall-handlarna som finns i Storbritannien och ha 49.500 pund redo (vilket är ganska måttligt pris i sammanhanget). Det fanns en hake? Just det – Vauxhall VXR8 säljs bara i högerstyrt utförande.

Vauxhall VXR8 - riktiga V8-muskler

Vauxhall VXR8 - riktiga V8-muskler

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.