När Audi A3 och sportmodellen S3 fick sitt facelift i våras introducerades den sjustegade lådan med dubbelkoppling – men inte till S3. Det har Audi ändrat på nu och det ger snabbare acceleration och bättre bränsleförbrukning.
Audi har förstärkt sin dubbelkopplingstransmission och den orkar nu med 265 hk och 350 Nm som S3-modellen ger. KLICKA FÖR STÖRRE
Audi är inte nöjda med försäljningen av sportmodellen S3, det har vi berättat om förut. Trots imponerande prestanda och ett chassi som inte lämnar mycket kvar att önska är det relativt få som kapitulerar för habegäret och skriver kontrakt på en S3.
Men bit för bit förbättrar Audi de små tveksamheter som finns och ett av de allvarligaste var avsaknaden av den nya, sjuväxlade DSG-lådan – som på Audi-språk heter S-tronic. När A3 och S3 fick sitt ansiktslyft i våras saknades den sjustegade dubbelkopplingstransmissionen till S3. Anledningen var förmodligen anpassningen till det höga vridmomentet i S3 – hela 350 Nm från 2.500 – 5.000 rpm samt toppeffekten på 265 hk.
Med en växel extra uppger Audi att S3 ska sticka iväg från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, två tiondelar snabbare än med den sexstegade transmissionen. Med ett kuggpar extra blir det också möjligt att bredda spridningen av växlarna, med lägre motorvarv som följd och därmed lägre bränsleförbrukning. Tidigare siffran 8,5 l/100 km har sjunkit till 8,3 l/100 km och CO2-utsläppet minskar från 198 till 193 g/km.
Uppgifterna gäller för tredörrars S3. Sedan i våras finns S3 även som Sportback med femdörrarskaross. Enligt pressreleasen från Audi har man även justerat Haldex-kopplingen till att reagera snabbare på lastväxlingar och styrning av kraften till bakhjulen. Audis ”magnetic ride” med elektroniskt styrda stötdämpare finns som tillval till S3.
När Audi nu lanserar den förstärkta, sjustegade S-tronic lådan till sportmodellen S3 kan vi räkna med att samma transmission snart ”sipprar ner” till andra modeller i VAG-koncernen. De nya 2,0-liters commonraildieslarna på 140 och 170 hk har till exempel inte sjustegad DSG, utan ”bara” sex växlar. Det lär ändra sig om något eller några år.