De underligaste historierna man läser är oftast inte påhittade, utan självupplevda. Den här bilägaren har valt att inte lämna ut sitt namn men han har publicerat en bild på det kostnadsförslag som verkstaden gav för att reparera hans Toyota Camry Hybrid: 4.457 dollar – över 37.000 kronor! Vi antar därför att det är en alldeles sann historia.
Bilägaren har signaturen ”scoodidabop” och på Imgur.com publicerade han för några dagar sedan berättelsen om sin för två veckor sedan inköpta, begagnade Toyota Camry Hybrid. Flera varningslampor tändes på instrumentpanelen och bilägaren körde till verkstad där man felsökte. Verkstaden ringde tillbaka efter fyra timmar och inledde samtalet med ”Sitter du ner?” därefter berättade man att batteripaketet behövde bytas ut. Med arbete och delar skulle det gå på sammanlagt 4.457 dollar.
Den summan motsvarade mer än hälften av vad bilägaren betalat för sin begagnade Toyota Camry Hybrid. Mest snopet var att batteripaketet åldersmässigt var inom garantigränsen, däremot hade bilen gått lite för långt. Toyota erbjöd 500 dollar i rabatt för jobbet, som lite plåster på såren. Men ändå…
Bilägaren drog så då till minnes en artikel om hur man ersätter dåliga battericeller i Toyota Prius, en modell som signaturen ”scoodidabop” ägt förut. ”Kan väl inte vara någon större skillnad” tänkte han och eftersom bilägaren jobbat som elektriker kändes inte jobbet allt för omöjligt.
Däremot är bilägaren väldigt noga med att understryka vikten av att vara mycket, mycket försiktigt med batteripaket. Gör inte sådana här ingrepp om du inte vet exakt vad som krävs. Både spänningsnivån och strömstyrkan är hög, tillräckligt för att orsaka kraftig gnistbildning och hjärtstillestånd vid kontakt. Alla säkerhetsföreskrifter måste följas – punkt slut!

Batteripaketet lyftes ur och med ett mätinstrument och en konstgjord belastning kopplades varje battericell fri för att kunna kontrollmätas enskilt. Inga fel. Två kontrollrundor till, fortfarande ingen battericell som verkade dålig. Att bara mäta rakt på brukar inte avslöja en dålig battericell utan man måste belasta med en hyggligt stor förbrukare för att se om det blir en plötslig spänningsdipp.
Något skumt var det och ”scoodidabop” började misstänka att batteriet egentligen var okej, men att något annat spökade. Misstankarna riktades mot de kopparförbindningar som kopplar ihop polerna mellan de enskilda cellerna. Korroderade och missfärgade – kunde det helt enkelt vara fråga om dålig kontakt?
Signaturen ”scoodidabop” skriver i sitt inlägg att han doppade polförbindningarna i vinäger, skrubbade med stålull och sedan lät bakpulver och vatten neutralisera ytan. Det tog ungefär en timme att rengöra alla de 34 kopparplattorna samt deras muttrar, allting återmonterades med en korrosionshämmande spray.
När felet uppstod gick inte bilen i hybridläge och förbränningsmotorn användes hela tiden. Men med det rengjorda batteripaketet på plats fungerade allting igen, varningslamporna slocknade och bilens elmotor arbetade återigen i hybridläget.
Den sammanlagda kostnaden för rengöringsprodukterna uppskattar ”scoodidabop” till under tio dollar, cirka en 50-lapp. Känns ju betydligt bättre än att lägga ut över 37.000 kronor!

Förutom glädjen att ha sparat en väldig massa pengar är ”scoodidabop” också fundersam över Toyotas val av kvalitet på komponenterna. Vi utgår från att bilägaren bor i Houston, Texas i USA, samma område som verkstaden ligger i (se offerten för reparationen i bilden nedan).
I de delstater där det finns besvärliga förhållanden som hög luftfuktighet eller isbekämpning med salt på vintern kan det uppstå korrosion (”rost”) på elektriska komponenter. Men dessa problem är väl kända på förhand och de borde motverkas med bra materialval som inte kan korrodera.
Signaturen ”scoodidabop” skriver i dialogen med andra på sajten att hans bekymmer med korrosion inte kan vara unikt, det måste vara något som även drabbat andra Toyotaägare. Med väldigt dyrbara reparationer till följd och helt i onödan då det egentligen skulle räcka med att skrubba bort korrosionsresterna med stålull.
Missa inte denna läsning
Kalla fakta granskar bilverkstäder som missar viktiga fel
Verkstadschefen om fusket: ”Det är rent kriminellt”
