Hej, var är du?
– Jag är på Magdeburgs flygplats för att köra Volkswagen ID. Xtreme med 387 hästkrafter, 88 mer än i GTX.
Borde ni inte vara på en terrängbana?
– Det var vad jag förväntade mig, men det här stället är bra för att testa bilens muskler. Vi har även fått åka Volkswagen ID. X med en fabriksracingförare – det gick verkligen undan. Båda bilarna delar drivlina där den bakre motorn bytts ut mot en kraftigare prototypmotor. Jag har bland annat gjort burnout-svängar som inte går att göra med en GTX på grund av skillnader i antisladdsystemet. Jag kör bilen så hårt som det går, och jag blir åksjuk på kuppen.

Fick du köra något annat kul?
– Ja, de hade tagit med sig en Volkswagen Golf Country från 1990. Den här förhöjd cirka 12 cm och har permanent fyrhjulsdrift. Den var riktigt trevlig. Inredningen såg ut som min mammas Jetta och luktade på samma sätt.
Varför låter Volkswagen dig köra ID. Xtreme. Det är ju bara en prototyp byggd i ett exemplar?
– Volkswagen vill se vilka reaktioner som en sådan här bil ger hos tidningar och kunder. Om den blir populär kan bilen komma i produktion. Två saker måste ändras i så fall, kofångaren fram skymmer en del sensorer och kameror. Och takräcket med belysningen måste fixas, det börjar vissla om det redan i 50 knyck.
Ett fullt provkörningsreportage kommer snart i tidningen Auto motor & sport och här på sajten för dig som har Premium.

