
Någon direkt ersättare till gamla Lexus IS F verkar inte vara på gång. Men däremot kommer nu en ny prestandabil från Lexus med coupékaross, i form av RC F. Den lockar med V8-motor på 5,0 liter utan turbo – något som är extremt ovanligt i dagens downsizingklimat.
Fredrik Langendorf är i Spanien för att provköra nya Lexus RC F på Ascaribanan.
”Den känns fin! Hittills har vi dock bara kört motorväg och landsväg, så det ska bli kul att få testa på banan också. Den här motorn känns extremt närvarande och har ett väldigt fränt insugsljud”, säger han.
Lexus RC F har många smarta funktioner och körprogram, och dessutom en mekanisk torque vectoring-diff som skickar rätt mängd kraft till rätt hjul. Diffen går att ställa i tre lägen: Normal, Track och Slalom (!).
Spionbilder: Lexus GS F äntligen på gång med V8-motor
Läs också: Lexus LF-C2 är en försmak av RC Cabriolet

• Så hur tycker du Lexusen känns?
”Den är inte alls idiothård, vilket är positivt, den går att åka i så att säga. Motorn är riktigt kul och lever redan i tio blås. En känga i skrevet på BMW M4, där man kan vara uppe i 120 km/h och ändå inte få motorn att låta. Vilken som är bäst återstår att se.”
• Lexus satsar ju annars på mjuka och bekväma hybridbilar. Hur går en varvvillig V8-motor ihop med det?
”Tja, BMW M4 säljer ju bra. Men den knäpper ju inte ens upp slipsen när man åker på bredsladd. Lexus RC F har partykostym redan på jobbet! Det är två helt olika typer av bilar.”
• Har du hittat något att klaga på?
”Nej, egentligen inte. Kanske är hjulhusen lite för små men det tycker jag ofta på nya bilar. Framhjulen kanske ser lite spinkiga ut.”
• Något annat kul du vill berätta innan vi släpper iväg dig till Ascaribanan?
”Det fetaste är att de har en GT3-version av Lexus RC F här också, som går att köpa. Den har 530 hästar och väger 1.250 kilo!”
Läs också: Bränslebluff på hög nivå: Lexus drar 62 procent mer!
Läs också: Lexus RC-F är en allvarlig utmanare till BMW M4
Läs hela provkörningen av Lexus RC F i nummer 1/2015 – finns i butik 23 december.