
Det mesta går Volkswagens väg just nu och om högtrycket i försäljningen håller i sig kan man passera den magiska gränsen tio miljoner bilar under 2014.
Men det finns en del sällsynta, mörka moln även på VW-himlen. Ett av dessa stavas ”Eos” och får vi tro uppgifterna från tyska tidningen Der Spiegel, som intervjuat koncernchefen Martin Winterkorn, blir det ingen fortsättning.
Under 2013 byggde Volkswagen bara 8.000 Eos i fabriken i Portugal och endast tretton av dessa hittade till ägare i Sverige. Under 2012 såldes 44 stycken Eos och under 2011 levererades 130 bilar i Sverige. Försäljningen i Sverige har upphört efter årsskiftet med undantag av de enstaka exemplar som står kvar hos bilhandlarna.
Volkswagen Eos lanserades i Sverige hösten 2006 (läs provkörningen genom att klicka på länken) och fick ett ansiktslyft 2010. VW Eos är unikt nog en ”egen” modell, baserad på teknik från Golf V, och försedd med cabriolettak i plåt – vilket gör den ombonad och tyst även i nordiskt klimat.
Prismässigt har Volkswagen Eos de senaste åren haft det svårt att konkurrera med de modernare Golf Cabriolet och nya Beetle Cabriolet (båda har dock tygsufflett). Som begagnad kan VW Eos vara ett intressant alternativ och svaren på dina frågor får du genom att klicka på länken där vi ställer VW Eos mot koncernbrodern VW Beetle Cabriolet. Artikeln går att läsa gratis för de prenumeranter som är inloggade på sajten.

