Hoppa till innehåll

GTI-busig laddhybrid har fått svenskt pris

Med toppeffekten 204 hk är laddhybriden VW Golf GTE både snabb och snål – vilket du nu vill. 0–100 km/h går på 7,6 sekunder och när elmotorn jobbar kör du utsläppsfritt i upp till fem mil. Volkswagen Golf GTE går att beställa nu och första bilarna levereras i Sverige i början av nästa år. Svenskt pris blir 369.900 kronor och då är bilen relativt välutrustad i grunden – förhoppningsvis får Golf GTE också supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Kan man både ha kakan och äta den? Nej, brukar vi säga till barnen men det finns faktiskt ett undantag: Volkswagen Golf GTE är både snabb och miljöskonsam. Med sammanlagd toppeffekt från förbränningsmotor och elmotor finns det 204 hk och då avverkar du 0–100 km/h på 7,6 sekunder. Med fullt laddat batteripaket kan elmotorn hjälpa dig till utsläppsfri pendling i upp till fem mil.

Laddningstiden för Volkswagen Golf GTE är tre timmar och 45 minuter i ett vanligt vägguttag. Med trefasuttag och mer ström går det fortare, cirka två timmar och 15 minuter. Eftersom laddhybrider har en så gynnsam mätnorm blir den uppgivna bränsleförbrukningen för Volkswagen Golf GTE väldigt låg, 1,5 l/100 km och CO2-utsläpp på 35 g/km. Därmed klassas Golf GTE som supermiljöbil och kan – om vallöftena hålls – även i fortsättningen få en premie från staten på 40.000 kronor.

Systemeffekten i Volkswagen Golf GTE anges till 204 hk och 350 Nm. Men TSI-bensinmotorn på 1,2 liter ger 150 hk och elmotorn som mest 102 hk. Det vätskekylda batteripaketet sitter framför bakaxeln, lågt ner i bilen, och är på 8,7 kWh. Batteriet laddas via ett uttag som sitter placerat bakom VW-märket i kylargrillen fram. Batteriet väger 120 kg, och tjänstevikten för Golf GTE anges till 1.599 kg. Det går att montera dragkrok på Golf GTE, om det behövs.

I standardutförande är VW Golf GTE relativt välutrustad, sexstegad DSG-låda ingår som en del av teknikpaketet men standard är också LED-strålkastare, liksom LED-blinkers, 17-tumsfälgar (18 tum finns som tillval), blå kontrastsöm i klädseln, 6,5-tums pekskärm till radiosystemet Composition Meda (navigation är tillval), adaptiv farthållare, autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, elektrisk handbroms, med mera. Som extra finess går det också att fjärrstyra luftkonditioneringen och kupévärmen (både kallt och varmt, efter behov) via ”e-manager”.

Det svenska priset för Volkswagen Golf GTE är 369.900 kronor, vilket händelsevis är snubblande nära Audi A3 Sportback e-tron som har nästan samma teknik och kostar från 372.500 kronor. Är inte den prisskillnaden farligt liten för Volkswagen Golf GTE?

 

Missa inte:

Rusning efter Volkswagen e-Golf i Norge
Läs mer om Volkswagen e-Golf
Läs mer om Volkswagen Golf GTE

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.