

Redan i slutet av januari skrev vi om nya Volkswagen Golf GTE, som blir märkets nya sportmodell vid sidan om klassikern GTI och dieseldrivna GTD. Under torsdagen kom de första bilderna på nätet och sent på natten fick vi alla de officiella, tekniska uppgifterna om Golf GTE.
Golf GTE hämtar mycket av tekniken från koncernsyskonet Audi A3 E-tron. Den ska vara ett vardagsvänligt pendlingsalternativ, medan Golf GTE istället blir en sportig hybridbil. Under huven på VW Golf GTE finns en 1,4-liters turbomotor med 150 hästar (110 kW) och 250 Nm. Den kompletteras av en elmotor på 102 hästar (75 kW) och 330 Nm.
Totaleffekten när båda systemen samarbetar i Golf GTE blir 204 hästar (150 kW), och vridmomentet ligger på 350 Nm – ungefär samma siffror som för Golf GTI, med andra ord.
Audi A3 E-tron fixar accelerationen till 100 km/h på 7,6 sekunder och kan köras i upp till 135 km/h på ren eldrift. Litiumjonbatteriet är placerat under baksätet, där bränsletanken annars är placerad. Hos Volkswagen Golf GTE går resan från 0 till 100 km/h lika fort, 7,6 sekunder, max hastighet med enbart elmotor är densamma (135 km/h) och toppfarten anges till 217 km/h.
Både Golf GTE och A3 E-tron blir framhjulsdrivna och får en specialanpassad dubbelkopplingslåda med sex växlar. Elmotorn ligger som en ”tallrik” mellan förbränningsmotor och transmission, dessutom sitter det en koppling i paketet som kan frigöra elmotor och bensinmotor från varandra.
I sitt snålaste läge drar Audi A3 E-tron 1,5 l/100 km, vilket motsvarar 35 gram koldioxid per kilometer, och bilen kan färdas nästan 90 mil på en tank. Bilen kan laddas i ett vägguttag vilket tar drygt fyra timmar, laddningstiden är densamma för Golf GTE. Inte oväntat blir prestanda ganska lika hos Volkswagen Golf GTE som får en förbrukningssiffra enligt EU-normen på 1,5 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 35 g/km, totala körsträckan med el och bensin är 939 kilometer.
Volkswagen Golf GTE börjar levereras till kund under hösten 2014. Något svenskt pris finns inte ännu. Men både Audi A3 e-tron och Volkswagen Golf GTE har CO2-utsläpp under 50 g/km, vilket innebär att de får den svenska ”supermiljöbilspremien” på 40.000 kronor.
I Volkswagens engelska pressrelease till Golf GTE (klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet) har man även smugit in en annan nyhet, nämnd i förbifarten. I samlingen av bränslesnåla och miljöskonsamma Golf-modeller hittar vi den renodlade e-Golf, Golf TGI (fordonsgas/biogas) samt laddhybriden Golf GTE – men det kommer en modell till. ”Så fort tekniken är tillgänglig” som Volkswagen skriver, ”ska den första vätgasdrivna Golfen med bränslecell lanseras”.
Som vi skrivit flera gånger förut finns det ingen ”silver bullet” som i ett slag löser alla problem med utsläppen från fordonstrafiken. På kort och medellång sikt blir det istället flera olika alternativa bränslen, snåla dieslar, biogasdrivna bensinmotorer, laddhybrider, batteridrivna elbilar och även vätgasdrivna elbilar. De som vill ha en Golf kan välja fritt bland dessa bränslen.