Volkswagen ska enligt uppgifter som publicerades i den tyska pressen förra veckan införa en egen ”koldioxidskatt” på sina modeller till våren. Enligt VW-handlare i landet väntas det innebära att i synnerhet märkets större förbränningsbilar blir dyrare, samtidigt som prislapparna på VW:s elbilar inte påverkas.
Källan till nyheten ska vara ett brev Volkswagen skickat ut till sina återförsäljare i Tyskland som tyska Handelsblatt tagit del av. Det ska inte ha stått något i brevet om hur övriga marknader påverkas.
Prishöjningen lär vara ämnad att dels styra fler mot elbilarna ID.3 och ID.4, dels lägga risken för en ny EU-bot i år på kunderna utifall Volkswagens snittutsläpp av koldioxid från sin nyförsäljning återigen blir för höga.

Det kommer dock inte ske någon prishöjning baserat på koldioxidutsläpp i Sverige, meddelar importören till Recharge.
– Nej, det är ingenting som är aktuellt för Sverige, svarar Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige till Recharge.
När vi frågar vad det beror på svarar Marcus Thomasfolk kort.
– Varje lands unika situation bidrar till att påverka prisbilden eller eventuella prisförändringar.