Pekskärmar har dominerat bilbranschen de senaste åren, men nu erkänner Volkswagen att de gick för långt. Efter massiv kritik från kunder och experter tar man nu ett steg tillbaka och återinför fysiska knappar i alla nya modeller.
Förändringen inleds med den kommande ID.2, där viktiga funktioner som volym, temperatur, fläkthastighet och varningsblinkers återigen får riktiga reglage under infotainmentskärmen.
VW-chefen ber om ursäkt
Volkswagens designchef Andreas Mindt är självkritisk och erkänner att den pekskärmsbaserade interiören var ett misstag, enligt Autocar. Han lovar att Volkswagen aldrig mer kommer att ersätta traditionella knappar med haptiska touchpaneler och svårmanövrerade menyer.
– Vi kommer aldrig, någonsin göra detta misstag igen. Ärligt talat, det är en bil. Det är inte en telefon – det är en bil, säger han och markerar tydligt att skärmtrenden har gått för långt.
Pekskärmar har visat sig vara en säkerhetsrisk
Det handlar inte bara om kundnöjdhet – forskning visar att pekskärmar kan vara direkt farliga i trafiken. Studier har visat att det kan ta upp till 40 sekunder att navigera genom en digital meny för att utföra en enkel uppgift.
Vid höga hastigheter kan detta skapa livsfarliga distraktioner. Volkswagen har tagit till sig av kritiken och inser nu att en kombination av digitala och fysiska kontroller är det mest förarvänliga.
Fler bilmärken skippar skärmhysterin
Den tyska biltillverkaren är långt ifrån ensam om att göra en helomvändning. Efter att Tesla satte standarden för minimalistiska, skärmbaserade interiörer har flera stora tillverkare börjat inse att allt inte blir bättre bara för att det ser modernare ut.
BMW har redan börjat återinföra traditionella reglage, Toyota har satsat på en hybridlösning mellan skärm och knappar och Hyundai har tydligt tagit ställning för en mer förarvänlig design.
Är det här slutet för pekskärmar i bilar?
För Volkswagen markerar detta ett tydligt skifte bort från den digitala minimalismen och tillbaka till mer praktiska och intuitiva interiörer.
Pekskärmarna kommer inte att försvinna helt, men de kommer inte längre att styra alla funktioner.
Frågan är nu om andra biltillverkare följer efter, eller om pekskärmarna fortsätter att dominera framtidens bilinteriörer.
Vad föredrar du – riktiga knappar eller pekskärm? Kommentera nedan!