I Salzgitter i Tyskland har PowerCo, Volkswagens eget batteribolag, startat produktionen av battericeller i stor skala. För första gången designas, utvecklas och byggs Volkswagens batterier helt i Europa.
Det är mer än en fabriksstart. Det är ett strategiskt skifte som kan påverka allt från elbilarnas pris till Europas oberoende av asiatiska leverantörer.
– Vi tar de viktigaste framtidsteknologierna i egna händer, säger Volkswagens vd Oliver Blume.
Läs också: INTERVJU: Oliver Blume om Porsches framtid
Batterier för flera av Volkswagens märken
De första battericellerna, kallade Unified Cell, har redan rullat ut från produktionslinan. Nu väntar tester innan de ska börja användas i serieproducerade elbilar.
Premiären är planerad till nästa år och sker i den nya småbilsfamiljen Electric Urban Car Family. Här ingår elbilar från Volkswagen, Skoda och Seat Cupra.
Det gör satsningen extra relevant även för svenska köpare, där just dessa märken är starkt etablerade. Målet är att PowerCo på sikt ska stå för cirka hälften av hela Volkswagen-koncernens behov av battericeller.
En standardcell för hela världen
Unified Cell är tänkt att fungera globalt. Samma grundcell kan användas i olika bilar, märken och regioner. Det ska ge lägre kostnader, snabbare utveckling och större flexibilitet.
Den första versionen bygger på NMC-teknik och har cirka 10 procent högre energitäthet än tidigare generationer.
Den är anpassad för Volkswagens nya cell-to-pack-system, vilket kan ge bättre räckvidd och effektivitet.
Senare väntas även billigare LFP-celler och på sikt solid state-teknik.
Läs också: EU-beslut: Miljardregn över Volvo Cars nya batterifabrik
Salzgitter blir navet i Europas batterisatsning
Produktionen byggs upp stegvis. Första etappen ger en kapacitet på upp till 20 GWh per år, med möjlighet att fördubblas till 40 GWh. Det motsvarar batterier till omkring 250 000 elbilar, beroende på storlek.
Salzgitter blir också förebild för nya fabriker i Valencia i Spanien och St. Thomas i Kanada. Erfarenheter och personal ska delas mellan anläggningarna.
Samtidigt växer forsknings- och utvecklingscentret i Salzgitter, med nya testanläggningar klara under 2026. Ambitionen är tydlig. Europa ska bli starkare på batterier.
Hållbarhet och digitalisering i fokus
Fabriken drivs helt med el från vind och sol. Även energikrävande processer som torkning sker utan fossila bränslen.
Enligt PowerCo minskar det koldioxidutsläppen med upp till 115 000 ton per år jämfört med traditionell produktion.
Produktionen är högautomatiserad och styrs av realtidsdata. Tusentals datapunkter analyseras kontinuerligt och används för AI-baserad kvalitetskontroll.
– Kort sagt. Vi levererar, säger PowerCos vd Frank Blome, enligt ett pressmeddelande från Volkswagen Group.