

Just nu tävlar tre av bilvärldens giganter om att bli störst: GM, Toyota och Volkswagen. Målet för Volkswagengruppen är att bli störst senast 2018, och det ska göras genom att sälja fler än tio miljoner bilar över hela världen till en vinstmarginal på mer än åtta procent.
”Vi ökar inte bara volymen utan även kostnadseffektiviteten”, säger Volkswagengruppens vd Martin Winterkorn till branschtidningen Automotive News.
Han tillägger att en viktig del för att klara de ambitiösa målen är att utnyttja koncernens moduler och plattformar så mycket som möjligt. ”Det är inte konkurrenskraftigt i bilbranschen att inte jobba med en plattformsstrategi. Vårt modultänk sänker kostnader och produktionstider, och möjliggör ett större utbud av modeller och teknologier. MQB-plattformen minskar engångs- och enhetskostnaderna med 20 procent och tillverkningstiden minskar med 30 procent, för att inte tala om minskningarna i vikt och utsläpp”, säger han.
Under de kommande fem åren ska Volkswagen investera drygt 600
miljarder kronor i fabriker, nya modeller samt forskning och utveckling
för koncernens alla märken. Volkswagens kinesiska joint venture-bolag
ska investera ytterligare 135 miljarder kronor fram till 2016.
Men allt går inte enligt planen.
I förra veckan skrev vi om att Volkswagens planerade fusion med Porsche
skjuts upp på obestämd framtid, och samarbetet med Suzuki har stannat
upp helt efter att Volkswagen anklagat Suzuki för avtalsbrott. Dessutom
ligger vinstmarginalen för 2011 på 5,5 procent – 2,5 procentenheter
från Martin Winterkorns mål på åtta procent.