Att konkurrera med kinesiska biltillverkare när det gäller mjukvara och tekniska finesser är svårt. Tillverkare som Nio, BYD och XPeng erbjuder kunderna avancerade kameror, karaokemikrofoner, betalningsfunktioner direkt från bilen och tillgång till sociala medier.
Volkswagen vill nu haka på tåget och meddelar att man tänker storsatsa på utvecklingen av mjukvaran, rapporterar Bloomberg. Investeringar som man nu planerar i Kina, går enligt Volkswagens chef Herbert Diess ut på att anställa tusentals nya mjukvaruingenjörer.
– Det räcker förmodligen inte att bara anställa folk från andra företag, säger Diess i en video som publicerades på LinkedIn.
– Vi överväger också stora satsningar i Kina, berättade Diess.
Att man vill utveckla sin verksamhet i Kina är inte så konstigt, Kina är trots allt Volkswagens största marknad. Under första kvartalet levererade Volkswagen 40 procent av sina bilar till just Kina, med över 90 000 anställda och ett 40-tal bil- och komponentfabriker är tillverkaren väl etablerad på den kinesiska marknaden.
Diess pekar ut programvara som en nyckelfaktor och sätter som exempel Nokias misslyckanden att hänga med konkurrenten iPhone. Han tror även att självkörande funktioner kommer vara en större ansträngning än omställningen till eldrift.