Volvo Cars räddas just nu av gamla modeller som XC60 och XC90. De nya elbilarna säljer dåligt. Därför tillsätter vd Håkan Samuelsson en ny strategi- och produktchef: Michael Fleiss.
Hans spetskompetens är förbränningsmotorer. Under det tiotalet år Michael Fleiss jobbade på Volvo Cars var han främst chef för motorerna. Han gick därefter till rollen som vd för Geelys motorbolag Aurobay Sweden som sedan övergick till Horse Powertrain.
– Även om detta är en utmanande tid för branschen, är det ett otroligt energigivande ögonblick att vara med i strategiutvecklingen. Vi befinner oss mitt i en transformativ förändring driven av elektrifiering och teknologi, säger Michael Fleiss.
Läs även: Beskedet: Ny generation Volvo XC90 på gång med bensinmotor

Den nuvarande strategi- och produktchefen Erik Severinson får ett nytt toppjobb som affärschef (Chief Commercial Officer). Volvo kommer även utse flera nya produktlinjechefer som ska rapportera direkt till Erik Severinson.
Han ska bland annat se till att stärka samarbetet mellan de regionala enheterna.
– Jag är glad över att föra våra regionala, produkt- och kommersiella team närmare varandra, säger Erik Severinson.
Läs även: Volvo utvecklar fem elbilar och hybrider med superlång elräckvidd