Sedan Putins invasion av Ukraina i februari i år har Rysslands bilmarknad bromsat in kraftigt. Västs bojkott av landet har lett till att flera biltillverkare dragit sig ur marknaden och person- och transportbilsförsäljningen har minskat med 61 procent på årsbasis.
Men inte alla deltar i bojkotten. Särskilt Kina har fortsatt att ha handelsförbindelser med Ryssland och utan någon större konkurrens har de kinesiska biltillverkarna ökat sin försäljning kraftig, rapporterar Reuters.
I november sålde de kinesiska biltillverkarna 16 138 bilar i Ryssland, en dubblering jämfört med innan krigsutbrottet enligt nyhetsbyrån, som hänvisar till siffror från det ryska analysföretaget Autostat.
Bland dessa återfinns Volvo Cars-ägaren Geely. Koncernens bilmärke Geely Auto har stannat kvar i Ryssland och är nu landets fjärde största. Under november sålde märket 3 506 bilar, en ökning med 24 procent jämfört med samma månad ifjol.
Förutom Geely har också kinesiska JAC funnit nya affärsmöjligheter i Ryssland sedan krigsutbrottet. Tillverkaren ska nu bistå det återupplivade Moskvitch med delar och plattformsteknik.