När det gick som allra bäst i USA för Volvo var försäljningen uppe och snuddade vid 140.000 bilar. Det var 2004 och då hade försäljningen god hjälp av den nyligen introducerade Volvo XC90.
Men sedan började det gå utför i USA. Försäljningen hölls uppe på konstgjord väg med hjälp av stora rabatter och en ogynnsam valutakurs gjorde att Volvo inte kunde hänga med. Rabattkriget pågick fram till bank- och finanskrisen förändrade allt inom amerikansk bilindustri under 2008–2009. Både GM och Chrysler var nära att gå under men räddades med statliga lån.
Sakta men säkert återhämtade sig bilförsäljningen i USA och i år ser man ut att slå alla tidigare rekord. Tyvärr har inte Volvo kunnat ta del av volymökningen och har stadigt tappat marknadandelar. Mellan 2008–2014 har man legat på en årlig försäljningen kring 54.000–73.000 bilar.
Men nu ser det äntligen ut att vända i USA för Volvo och återigen är det XC90 som är ”räddaren”. Ökningen i USA blev fantastiska 86,9 procent, jämfört med fjolårets oktober, upp från 3.972 bilar till 7.422.
Som vi ser i tabellen nedan ökade Volvo på de flesta marknader även om oron i Kina märks med en liten nedgång. Kina har tidigare varit Volvos största marknad men under oktober gick faktiskt både Sverige och USA förbi. Populäraste modellen är fortfarande XC60 med 12.645 sålda bilar under oktober. Volvo XC90 stod för 6.430 bilar under oktober.
|
2014 |
2015 |
Skillnad |
2014 |
2015 |
Skillnad |
||
|
Kina |
6 927 |
7 066 |
2,0% |
66 125 |
63 721 |
-3,6% |
|
|
USA |
3 972 |
7 422 |
86,9% |
47 828 |
53 803 |
12,5% |
|
|
Sverige |
6 609 |
7 205 |
9,0% |
49 374 |
53 955 |
9,3% |
|
|
Västeuropa |
16 652 |
17 263 |
3,7% |
147 500 |
155 116 |
5,2% |
|
|
Andra länder |
6 520 |
6 845 |
5,0% |
69 053 |
65 352 |
-5,4% |
|
|
TOTALT |
40 680 |
45 801 |
12,6% |
379 880 |
391 947 |
3,2% |