Elektrifiering är lösningen på klimatfrågan, enligt den svenska regeringen. Kina ligger långt framme, och försäljningen av kinesiska elbilar ökar snabbt i Sverige och övriga Europa.
Men EU-kommissionen hävdar att konkurrensen inte är rättvis på grund av kinesiska statliga subventioner. Som motåtgärd har EU infört strafftullar på elbilar från Kina för att skapa en mer jämlik priskonkurrens.
Problemet är att många europeiska bilmärken, inklusive Volvo Cars, tillverkar sina bilar i Kina. Volvo Cars viktigaste modell, EX30, byggs i den kinesiska ägaren Geelys fabriker. Strafftullarna, som innebär en avgift på 19,9 procent för EX30, riskerar att bli en allvarlig ekonomisk belastning för Volvo.

Volvo Cars har varnat den svenska regeringen för att strafftullarna kan orsaka betydande ekonomisk skada, enligt DN. Volvo EX30 är en hörnsten i Volvos strategi för elektrifiering, och de kommande två åren är avgörande. Volvo föreslår ett undantag för EX30 under en begränsad tid, då produktionen successivt flyttas till Gent, Belgien, från 2025.
Mobility Sweden, fordonsindustrins branschorgan, arbetar också med att påverka politiken. Vd Mattias Bergman önskar att regeringen arbetar inom EU för att hitta en kompromisslösning med Kina.
Handelsminister Johan Forsell beklagar utvecklingen och betonar vikten av frihandel och öppna marknader. Han bekräftar att regeringen har en dialog med Volvo och arbetar för att skydda svenska företags intressen.