Ju kortare tid man behöver ta ner blicken och kolla på infotainmentsystemets menyer, desto säkrare. Med ett mer lättläst typsnitt kan tittiden kapas.
Volvo EX60 har världspremiär om en månad och med bilen lanseras ett nytt typsnitt som ska vara mer lättläst. Det har utvecklats tillsammans med designstudion Dalton Maag.
– Varje beslut när typsnittet formges görs för att föraren ska kunna läsa snabbare, förstå bättre och behålla fokus, säger en av formgivarna i en video, publicerad på Volvo Cars Youtube-kanal.
En kollega tillägger:
– Typsnittet måste också tydligt kännas Volvo och stämma med företagets visuella identitet.
I klartext skulle det kunna betyda att typsnittet måste vara skandinaviskt minimalistiskt.
Läs även: Volvos vd ger BMW en känga: ”EX60 blir den nyaste klassen”

Volvo uppger i videon att de genomför rigorösa tester för att typsnittet verkligen ska bidra till ökad säkerhet.
Det nya typsnittet heter Volvo Centum. Namnet är valt med tanke på att Volvo fyller 100 år 2027.
Läs även: Volvo lovar: ”EX60 ska inte kosta mer än XC60 laddhybrid”