Hoppa till innehåll
Recharge

Missnöjd Volvoägare startade protestsajt – nu är sidan borta

EX90-ägaren i Kanada fick nog av felen och skapade en sajt. Efter global uppmärksamhet har Volvo backat – och sajten stängts ner.

Det började som en frustrerad bilägares rop på hjälp – och slutade med en global PR-smäll för Volvo.

Vicken Kanadjian, EX90-ägare i Kanada, tröttnade på felen i sin bil och lanserade sajten My EX90 Experience, där han dokumenterade alla problem.

Bara dagar efter att internationella medier rapporterat om sajten är den nu nedtagen – på Volvos begäran, enligt Kanadjian själv.

Kanadensarens berättelse bekräftar vad även amerikanska Consumer Reports nyligen slog fast: Volvo EX90 har drabbats av ”ett extraordinärt antal problem” trots att det är en produktionsfärdig bil.

EX90 tappade drivning

Redan tre dagar efter leverans blev det nästan omöjligt att låsa upp bilen med varken nyckelbricka, kort eller app.

Skärmen la av, luftkonditioneringen strejkade, nödsystemet rapporterade fel – och vid ett tillfälle tappade bilen all drivning mitt på motorvägen.

Ett livsfarligt fel som Kanadjian menar aldrig borde ha kunnat uppstå i en ny elbil.

Han är inte ensam. Flera andra EX90-ägare har rapporterat liknande problem, bland annat i forum och på sociala medier.

Vad som sker bakom kulisserna i kontakten mellan Volvo och Kanadjian är oklart – men tillverkaren har alltså reagerat efter att historien blivit en global snackis.

Tekniksmäll på 11 miljarder kronor

Att EX90 har barnsjukdomar är ingen nyhet. Redan tidigare har vi rapporterat att Volvo tvingats skriva ner värdet på EX90 och kommande ES90 med 11 miljarder kronor, efter försenad mjukvara, svag försäljning och tullkostnader.

Volvo har aviserat att en ny generation datorhårdvara ska installeras i redan levererade bilar, och att fler uppdateringar är på väg via mjukvaran.

Men frågan kvarstår: Hur påverkas svenska EX90-kunder av de dokumenterade problemen?

Svenska kunder kan också drabbas

Volvo EX90 har redan levererats till svenska kunder, även om Nordamerika varit en prioriterad marknad.

Bilen byggs i Charleston i USA – och med identisk teknik på alla marknader är det sannolikt att även svenska exemplar kan påverkas av samma fel.

Hur många svenska kunder som drabbats är dock ännu okänt.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Vicken Kanadjian / Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.