Det ser tuffare ut för Volvo just nu. November blev ännu en månad där den totala försäljningen backade.
Men bilden är inte helt mörk. Mitt i nedgången fortsätter de rena elbilarna att växa och står nu för nästan en fjärdedel av det Volvo säljer globalt.
Det är en viktig signal inför nästa år, inte minst för den svenska marknaden där elektrifieringen går långsammare än Volvo önskar.
Samtidigt tappar USA fart efter borttagna elbilssubventioner, vilket påverkar resultatet tydligt.
Störst tapp för storsäljarna
Volvo landade på 60 244 sålda bilar globalt i november. Det är en nedgång på 10 procent jämfört med samma månad 2024.
Storsäljaren XC60 minskar kraftigt och ligger nu på 16 267 bilar, ned från 21 586.
XC40 och EX40 tappar marginellt, medan XC90 fortsätter sin långsamma utförsbacke inför generationsskiftet.
Det är elbilarna som står för den positiva rörelsen. Försäljningen av rena elbilar steg med 4 procent i november, även om helårsresultatet fortsatt ligger back.
Läs också: PROV: Volvo EX90 – familjekramaren
Så gick det i november
- Totalt: 60 244 bilar, ned 10 procent
- Elektrifierade modeller: 30 379 bilar, ned 5 procent
- Rena elbilar: 14 594 bilar, upp 4 procent
- Laddhybrider: 15 785 bilar, ned 12 procent
- Mildhybrider samt bensin/diesel: ned 14 procent
Svenska köpare påverkas inte direkt av USA-tappet, men Volvos globala volymer är avgörande för tempot i kommande modellsläpp som ES90 och nästa generation EX-modeller.
Volvo räknar med fullt elektriskt modellprogram 2030 och fortsätter samtidigt att öka sin satsning på laddhybrider på marknader där ren el har det tuffare.