Två exemplar av Volvos första eldrivna lastbil FL Electric levererades igår till kunder i Göteborg. De rör sig om två fordon i en förserie och lastbilarna ska utvecklas färdigt tillsammans med kunderna – ett distributionsföretag och ett sophanteringsföretag.
När den sista utvecklingen tillsammans med de externa aktörerna är färdig så kommer FL Electric och den större FE Electric sättas i produktion under andra halvan av 2019. Dock i ganska liten skala endast för Europamarknaden, skriver Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Volvo FL Electrics relativa litenhet och i och med eldriften avgasfria och tysta gång gör den väl lämpad för sophämtning i bostadsområden under tidiga morgnar, utan att störa de boende.
För den mindre FL Electric med en totalvikt på 16 ton uppgår maxeffekten i elmotorn till 185 kW och motorn matas med ström från ett litiiumjonbatteripaket på upp till 300 kWh. Med det stora batteriet uppges räckvidden bli närmare 30 mil.
I storebror EL Electric med en totalvikt på 27 ton finns två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW. Batterikapaciteten blir precis som i lillebror FL Electric på som mest 300 kWh och räckvidden upp till 20 mil.
Med CCS2-laddning med maximal laddeffekt på 150 kW kan man ladda batterierna från tomt till fullt på under två timmar. Detta gäller för det största batteriet på 300 kWh.