Under flera år utvecklade Volvo en ny, fyrcylindrig motorfamilj som namnet VEA (Volvo Engine Architecture). På hösten 2013 presenterade man motorerna i nya familjen och Volvo gav dem namnet ”Drive-E”. I grunden är det två fyrcylindriga motorer, en dieselturbo och en direktinsprutad bensinmotor, som i sina olika versioner ersätter alla andra motorer och delar teknik. Motorerna tillverkas i Volvos fabrik i Skövde.
Att ta steget till en familj av enbart fyrcylindriga motorer väckte en hel del rabalder den gången, 2013. Men även om Volvo var tidigt ute är det uppenbart att allt fler biltillverkare satsar på snåla fyror.
Att förutse denna trend tidigt är också något som amerikanska sajten Digital Trends berömmer när man nyligen utsåg Volvo T6 Drive-E till ”Engine of the Year”. I motiveringen noterar juryn att Volvo skapat en drivlina som ger effekt som en sexcylindrig motor men ändå inte ger utsläpp mer än en mycket mindre motor.
Digital Trends berömmer även Volvo för att man så tidigt förutsåg behovet av hybridversioner och förberett T6 för detta, som i till exempel XC90 T8 Twin Engine. Utmärkelsen är en av flera som Volvos VEA-motorer fått (klicka på länken för att läsa mer).
Digital Trends delade även ut utmärkelsen Årets bil 2015 (Audi A3 sedan), Årets suv 2015 (Land Rover Discovery Sport), Årets prestandabil 2015 (Chevrolet Corvette Z06), Årets lyxbil 2015 (Bentley Continental GT Speed Convertible), Årets miljöbil 2015 (Toyota Mirai) och Årets infotainmentsystem 2015 (Fiat/Chrysler Uconnect).
Missa inte denna läsning:
Volvos nya Drive-E motorer – starka och snåla