Hoppa till innehåll

Volvo visar superstark Polestar-motor

Hur mycket effekt går det att pressa ut ur en 2,0-liters turbofyra? Väldigt mycket, om man frågar Volvo Cars, som nu visar upp en konceptmotor som ger hela 450 hk med hjälp av dubbla turboaggregat och en elektrisk kompressor som ger snabb gasrespons. Överladdningen kallas för ”Triple Boost Technology” och har utvecklats tillsammans med Volvo Polestar Racing.

Som alla redan noterat gillar fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović snabba bilar. Och om den här konceptmotorn från Volvo sätts i serieproduktion verkar det som om Zlatan inte behöver köpa en Porsche för att uppleva fartens tjusning – vad sägs om 450 hk från en 2,0-liters bensinfyra?

Den nya konceptmotorn har utvecklats ihop med Volvo Cars leverantör AVL, Denso och Volvo Polestar Racing. Vi skulle gissa att den elektriska kompressorn, eller ”elektrisk turbo” som det ibland heter, kommer från Denso. Konventionella turboaggregat behöver avgasflöde för att bygga upp tryck och utan turbotryck blir det inget flöde – moment 22, alltså. Men en elektrisk turbo reagerar blixtsnabbt och kan bygga upp tryck på någon tiondels sekund vilket ger mycket snabb gasrespons.

Volvos ”High Performance Drive-E Powertrain Concept” använder dubbla turboaggregat och en elektrisk turbo, något som man döpt till ”Triple Boost Technology”. Motorn använder ett bränslesystem där man har ovanligt högt tryck för en bensinmotor, hela 250 bar.

”När vi lanserade drivlinefamiljen Drive-E var målet att kunna leverera de mest avancerade 4-cylindriga motorerna i branschen, baserat på utsläppsnivåer och bränsleförbrukning i relation till prestanda och körbarhet,” berättar Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group. ”Vi visste då att 320 hk från den nya bensinmotorn bara var början. High Performance Drive-E Powertrain Concept på 450 hk visar vår ambition och Drive-E-drivlinornas mångsidighet.”

”Det finns gott om exempel från andra tillverkare där ett stort turboaggregat använts för att skapa hög motoreffekt från en liten motor, men där körupplevelsen blir lidande på grund av motorns långsamma respons,” berättar Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering, Volvo Car Group. ”Med vår historia som en av de första biltillverkarna att anamma turbotekniken, med ett brett urval av turboladdade modeller sedan 1981, kände vi att vi kunde åstadkomma någonting bättre.”

Hög effekt är något som vi förknippar med Volvos hustrimmare Polestar Racing och det är väl en inte allt för vild gissning att den här motortypen hittar ner i en framtida sportmodell från Polestar, något som redan antyds:

”Det har varit ett mycket spännande projekt eftersom det var första gången vi använde den här kombinationen av olika tekniker i en och samma tillämpning,” säger Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Volvo Polestar Racing. ”Resultatet är en helt unik motor med en kombination av hög effekt och snabb respons. Framför allt resulterar den kompakta motorstorleken i en förbättrad viktfördelning mellan fram- och bakaxel samt en lägre tyngdpunkt – två faktorer som har stor betydelse för väghållningen, oavsett om det handlar om en tävlingsbil eller en standardbil.”

Bilderna i galleriet nedan på Volvos ”High Performance Drive-E Powertrain Concept” visar en uppenbar prototypmotor, det är ingen seriemässig version. Lite hemlighetsfulla är Volvo också, om ni tittar noga på bilderna så upptäcker man att det bara är avgassidan som visas. Hur insuget ser ut och vilken typ av laddluftkylare man tänker sig att använda avslöjas inte.

”Det kanske låter lite märkligt, men den här 450 hk-motorn är en del av det arbetet. Om man minskar ner på motorstorleken måste man samtidigt kunna erbjuda kunderna attraktiva och körbara kraftkällor för att utsläppsminskningarna ska kunna genomföras på bred front. Kompakta drivlinor frigör utrymme och vikt i bilens struktur, vilket kan utnyttjas för elektrifiering och ytterligare minskade utsläpp. Och det är det som är vårt slutgiltiga mål, sammanfattar Peter Mertens.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.