Hoppa till innehåll

Ny Volvo XC70 officiell – laddhybrid med extra lång el-räckvidd

Nu återuppstår modellbeteckningen Volvo XC70 – den här gången på en laddhybrid med extra lång elräckvidd och SUV-kaross.

I Kina är det populärt med laddhybrider med exceptionellt lång räckvidd på el. Det gör att man kan köra el i vardagen, men behöver inte lägga tid på laddning för långfärder.

Nya Volvo XC70 har en elräckvidd på 200 km och bygger på den nya Geely-plattformen SEA (Scalable Modular Architecture). Räckvidden är beräknad enligt den kinesiska körcykeln CLTC som ger mer generösa värden än WLTP som används i Europa.

– XC70 markerar vårt inträde i segmentet för laddhybrider med extra lång räckvidd, en perfekt brygga till full elektrifiering, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Nya Volvo XC70 suv rakt bakifrån
Nya Volvo XC70 är en högbyggd SUV. Foto: Volvo Cars.

Anpassad för Kina – kan komma till fler länder

Han framhäver också nya Volvo XC70, liksom Volvo EM90 och ansiktslyfta S90, som ett exempel på företagets ambition att anpassa produkter för regionala marknader. I pressmeddelandet skriver Volvo att de undersöker möjligheterna att lansera XC70 på andra marknader framöver.

Nya Volvo XC70 suv rakt framifrån
Nya Volvo XC70 har en öppningsbar lucka i grillen som kan släppa in mer luft för kylning. Foto: Volvo Cars.

Volvo avslöjar inte så många tekniska detaljer om nya XC70. Men vi får veta att bilen ska ha snabbladdning och en öppningsbar grill för anpassa aerodynamik och kylning efter behov.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.