I Kina är det populärt med laddhybrider med exceptionellt lång räckvidd på el. Det gör att man kan köra el i vardagen, men behöver inte lägga tid på laddning för långfärder.
Nya Volvo XC70 har en elräckvidd på 200 km och bygger på den nya Geely-plattformen SEA (Scalable Modular Architecture). Räckvidden är beräknad enligt den kinesiska körcykeln CLTC som ger mer generösa värden än WLTP som används i Europa.
– XC70 markerar vårt inträde i segmentet för laddhybrider med extra lång räckvidd, en perfekt brygga till full elektrifiering, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Anpassad för Kina – kan komma till fler länder
Han framhäver också nya Volvo XC70, liksom Volvo EM90 och ansiktslyfta S90, som ett exempel på företagets ambition att anpassa produkter för regionala marknader. I pressmeddelandet skriver Volvo att de undersöker möjligheterna att lansera XC70 på andra marknader framöver.

Volvo avslöjar inte så många tekniska detaljer om nya XC70. Men vi får veta att bilen ska ha snabbladdning och en öppningsbar grill för anpassa aerodynamik och kylning efter behov.