Hoppa till innehåll

Ny kung: Volvo XC90 Twin Engine slår knock out

Ibland kan man både äta kakan och ha den kvar. Volvos laddhybrid XC90 T8 Twin Engine utmanar konkurrenter som BMW X5 xDrive40e och Porsche Cayenne S E-Hybrid med bättre prestanda och lägre förbrukning.

Snart är det dags för de första Volvo XC90, nya generationen, att rulla ut till sina kunder. Volvo höjer tonläget i sin marknadsföring och det råder ingen tvekan om att man tänker slå sig in i premiumligan och utmana alla de bästa modellerna.

Reklamfilmen ovan med XC90 T8 Twin Engine är ett nytt exempel på detta. De som köper toppmodellen T8 får en laddhybrid som går att köra med nollutsläpp samtidigt som det finns maximalt 400 hk och 640 Nm i vrid att tillgå. 0–100 km/h för XC90 T8 går på 5,9 sekunder och förbrukningen enligt EU-normen hamnar på 2,5 l/100 km. Det ger ett koldioxidutsläpp på endast 59 gram per kilometer. Snubblande nära den svenska gränsen på 50 g/km för att klassas som supermiljöbil.

Det är klart konkurrensmässigt om vi jämför med övriga laddhybrider i detta exklusiva segment. Främsta konkurrenten är laddhybridversionen av BMW X5, döpt till xDrive40e. Precis som hos Volvo använder X5 en 2,0-liters fyrcylindrig bensinturbo och den kompletteras med en elmotor som monterats i framkant av den åttastegade automatlådan. Totalt ger det en effekt på 313 hästkrafter och ett vridmoment på 450 Nm.

0–100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 217 km/h. På eldrift fixar X5 xDrive40e strax över tre mil i hastigheter upp till 120 km/h. Den officiella förbrukningssiffran ligger på 3,3–3,4 l/100 km (beroende på däck) vilket motsvarar 77–78 g/km. Som vi ser är Volvo XC90 T8 överlägsen i både prestanda och förbrukning.

Just förbrukning och låga CO2-utsläpp är även i fokus för Porsche Cayenne S E-Hybrid, en helt ny laddhybridversion av Cayenne som hämtar tekniken från Panamera S E-Hybrid. Nya Cayenne har en bensindriven 3,0-liters V6-motor med kompressor och elmotor. Systemeffekten uppges till 416 hästkrafter (lite mer än XC90 T8) och vridmomentet på 590 Nm finns tillgängligt mellan 1.250 och 4.000 r/min (aningen mindre än XC90 T8).

Accelerationen 0–100 km/h går på 5,9 sekunder. Enligt Porsche blir räckvidden på eldrift mellan 1,8 och 3,5 mil beroende på körstil. Förbrukningen för Cayenne S E-Hybrid är enligt EU-normen uppgiven till 3,4 l/100 km och CO2-utsläppet är 79 g/km.

Den bil som bjuder tuffaste motståndet är nya Audi Q7. Laddhybridversionen Audi Q7 e-tron quattro är den första laddhybriden från Audi som använder en dieselmotor, i det här fallet en V6 3,0 TDI som ger 258 hk (190 kW). Dieselmotorn kombineras med en elmotor som sitter integrerad i den åttastegade Tiptronic-automaten och ger 94 kW (128 hk). Den sammanlagda systemeffekten för hela drivlinan (diesel + elmotor) anges av Audi till 373 hk (275 kW) och 700 Nm. Lite mindre hästar men klart mer vridmoment än XC90 T8, alltså.

Den höga systemeffekten gör accelerationen snabb, 0–100 km/h går på 6,0 sekunder för Audi Q7 e-tron. Vilket händelsevis är en tiondel långsammare än Volvo XC90 T8 laddhybrid som gör samma distans på 5,9 sekunder. Det som Audi kan framhålla som ett trumfkort är storleken på batteripaketet, 17,3 kWh, nästan dubbelt så stort som Volvo XC90 T8, och det ska ge en elektrisk räckvidd på 56 kilometer. Audi Q7 e-tron quattro har en uppgiven förbrukning på  1,7 l/100 km, CO2–utsläppet anges till 46 g/km – alltså en supermiljöbil i Sverige.  

Under hösten startar försäljningen av Volvo XC90 T8 Twin Engine och då får vi se vilken av modellerna som blir mest framgångsrik. Volvo är ett mindre varumärke så i absoluta tal lär man inte sälja lika många XC90 som X5, Q7 och Cayenne. Men det intressanta är om Volvo kan stjäla marknadsandelar i det här segmentet.

 

Missa inte den här läsningen:

PROV: Volvo XC90 – första provkörningen

 

 

Ännu mer läsning om XC90:

• Provkörd: Världens starkaste Volvomotor med fyra cylindrar
• Volvo XC90 T8 certifierad – CO2-utsläppet blir 59 g/km
• Nya Volvo XC90 testas av konsumenter för första gången
• Nya Volvo XC90 – projektledaren berättar allt om nya bilen
• Livebilder: Nya Volvo XC90 R-design på Detroitsalongen

 

Ny kung: Volvo XC90 Twin Engine slår knock out
Den är bekväm, snygg och helt ny – poliserna drömmer lika mycket som oss andra om att köra Volvo XC90. Så här skulle en polisversion av nykomlingen kunna se ut i aktiv tjänst, klicka på bilden för att läsa mer.
Ny kung: Volvo XC90 Twin Engine slår knock out
Tycker du att bilen bakom beter sig konstigt? Det kan vara en civil polisbil och här är de tio tecknen som avslöjar polisernas smygande. Lägg detaljerna på minnet så slipper du se blåljusen tändas i backspegeln.
Ny kung: Volvo XC90 Twin Engine slår knock out
Känner du till de nya reglerna för körning i rondell som kom förra hösten? Är det du eller cyklisterna som har väjningsplikt? Viktiga saker att veta och klickar du på bilden får du tio viktiga fakta att lägga på minnet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.