
Att Porsche planerade ett ansiktslyft till Panamera-modellerna är ingen hemlighet. Under flera månader har vi sett mer eller mindre maskerade Porsche Panamera testas, senast igår publicerade vi spionbilder.
Men vi kunde inte ana att Porsche bullade upp med så många nyheter till Panamera. Genom att tillföra ”Panamera Executive” till de redan existerande modellerna kan nu Porsche erbjuda inte mindre än tio olika versioner av Panamera.
”Panamera Turbo Executive” och ”Panamera 4S Executive” har 15 centimeter förlängd hjulbas och ett baksäte med två separata stolar och luftfjädring som standard.
En oväntad nyhet är att Porsche dumpar sina 4,8-liters V8-sugmotorer i Panamera S och Panamera 4S. De ersätts av en ”helt ny” 3,0-liters V6 biturbo (dubbla turboaggregat) som jämfört med V8:an ger 20 hk extra och 20 Nm mer – samtidigt som bränsleförbrukningen minskat med 18 procent. Vridmomentkurvan sägs vara mycket bred i nya V6 biturbo och 520 Nm finns tillgängligt i ett stort register, toppeffekten anges till 420 hk.
Men den mest imponerande nyheten hos Porsche Panamera är nog ändå nya hybridmodellen ”Panamera S E-Hybrid”. Jämfört med föregående hybridmodell har förbrukningen sänkts med 56 procent (!) och enligt EU-cykeln kryper den ner till 3,1 l/100 km, CO2-utsläppet anges till 71 g/km. Snålaste Porschen någonsin, alltså!
I rättvisans namn måste vi dock tillägga att Porsche Panamera S E-Hybrid drar nytta av den körcykel som gäller för alla laddhybrider. Först körs en körcykel med fulladdat batteripaket och därefter ytterligare en körcykel med batteriet så pass urladdat att förbränningsmotorn går igång. EU-förbrukningssiffrorna anges till snittet mellan de två körningarna och som ni alla kan räkna ut blir förbrukningen mycket låg (i extremfallet noll) under första körcykeln när elmotorn driver bilen.
I Panamera S E-Hybrid använder Porsche en elmotor som ger 95 hk (70 kW), vilket är mer än dubbelt så mycket som föregående hybridmodell. Elmotorn kan ensam driva bilen i upp till 135 km/h. Litiumjon-batteripaketet är betydligt större, nu 9,4 kWh, och det ska räcka för 36 kilometers körning enligt NEDC-cykeln. Men Porsche påpekar att den cykeln är mycket ”snäll” och utan luftkonditionering, realistiska räckvidden för elmotorn är istället någonstans mellan 18 och 36 kilometer.
Porsches nya laddhybrid kan kopplas till en laddstolpe och kan då laddas fullt på två och en halv timme via den integrerade laddaren. Med ett vanligt 240V-hushållsuttag kan batteriet laddas upp på mindre än fyra timmar.
Även i Panamera S E-Hybrid hittar vi en V6-motor. Den sammanlagda toppeffekten i Porsche Panamera S E-Hybrid är 416 hk och det räcker för 0-100 km/h på 5,5 sekunder, toppfarten är 270 km/h. Elmotorn kan ge en tillfällig ”overboost” vid till exempel omkörningar och när det är nedförsbacke kan Panamera S E-Hybrid frirulla med avslagen motor – eller ”segla” som det ibland beskrivs.
Panamera S E-Hybrid har en åttastegad Tiptronic-automatlåda, vilket även Panamera Diesel har. I övrigt är det den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK som dominerar och även den har numera möjlighet att ”segla” och låta bilen rulla fritt när inte motoreffekten behövs.
Avslutningsvis nämner Porsche att Panamera i början på nästa år ska få en ny diesel-V6 med 300 hk (220 kW) som ersätter nuvarande motor. Då lanserar man också Panamera Turbo S och Panamera Turbo S Executive. Nya, uppgraderade Panamera rullar ut till handlarna i juli och priserna i Tyskland börjar vid 81.900 euro för Panamera Diesel. Toppmodellen Panamera Turbo Executive kostar från 163.400 euro.