”Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!” Det var Ulf Peder Olrog som skrev visan på 40-talet och även om texten är humoristisk pekar den på reklamens möjligheter. Med ett bra budskap träffar du rätt målgrupp och kan öka försäljningen.

Volvo Cars of North America inleder den här veckan en ny kampanj som siktar in sig på premiumkunder. De som idag kanske kör Audi, BMW, Mercedes eller Lexus och kanske till och med ägt en Volvo tidigare.
Vi får hålla i minnet att för tio år sedan sålde Volvo mer än dubbelt så många bilar som man gör idag i USA och det innebär att det finns många ”hemvändare” att locka tillbaka som idag kör ett annat varumärke.
Enligt Volvo Cars of North Americas marknads- och produktutvecklingschef Tassos Panas uppskattar Volvoägarna livets goda och sätter värde på snygg design och hög kvalité. Men till skillnad mot ägare av vissa andra bilmärken så har Volvoägarna inget behov av att skryta med sitt välstånd.
Ett exempel på den TV-reklam som nu börjat rulla ser vi i bildrutan längst upp. På stortavlor i Los Angeles kan man se bilder på Volvo S60 och texten (översatt): ”100 procent äkta. Det kan man inte säga om allting annat här.”
Vad säger ni läsare? Kan den här reklamen funka på jänkarna? Kanske till och med här i Sverige?