Vi har kört smiskarbilen nr 1 – VW Golf GTI! Allt är som förr – fast bättre. Dessutom bjuder VW på en kul överraskning.
Man känner igen nya GTI:n i backspegeln på de små huggtandsliknande dimljusen.
Så vad kan du säga om ditt första intryck av nya Golf GTI?
FP: Att de har gjort det igen! Det är en väldigt seriös, fin och våldsamt effektiv smiskarvagn. Det ser väldigt frän ut, man ser direkt att det inte är en vanlig Golf. Den har exempelvis stora och fina fälgar, jag tror att det är samma som på föregångaren. Den har dimljus som små huggtänder, och två stora avgasrör, brett isär.
Hur skiljer den sig mot föregångaren?
FP: Föregångaren kändes väldigt rå, och den här är bättre, men samtidigt lite mer komfortabel och tystare. Den har samma ställbara stötdämpare som Passat CC, som gör att man kan lägga i ett komfortläge. Det gör den extremt komfortabel och är naturligtvis skönt vid långfärder. Men det känns nästan lite fel att köra en sån här bil i komfortläge, så jag har valt att alltid ha i sportläget, eftersom det känns mer rätt. Man kan säga att den har blivit mer vardagsduglig och komfortabel, men fortfarande grymt bra. Den här är en bättre bil, på gott och ont, för den kommer säkert att locka fler köpare, men jag tror faktiskt att hardcorenördarna föredra föregångaren med sin mer oborstade karaktär.
Greppet och köregenskaperna är strålande i nya GTI:n. Men på gott och ont är den inte lika rå som som föregångaren.
Vad kan du säga om köregenskaperna?
FP: De är strålande och den har extremt mycket grepp. "Diffbromsen", fast det är ingen riktig "diffbroms" utan jag brukar kalla det bluffbroms, jobbar väldigt bra hop med esp-systemet. "Bluffbromsen" jobbar alltså med de vanliga hjulbromsarna för att förhindra spinnande innnerhjul. Den har såpass mycket pulver, 211 hk och 280 Nm, men ändå ett imponerande grepp ut ur kurvorna.
Har du upptäckt något som är extra bra eller dåligt?
FP: Ja, och det är hur bra "bluffbromsen" fungerar, hur bra den jobbar ihop med esp-systemet.
Är det något som har överraskat?
FP: Ja, och här har jag något riktigt kul att berätta! På insugssidan av motorn, mellan turbon och insugsröret, sitter nämligen ett membran som fungerar som en sorts högtalare, och detta genererar ett fint insugsljud in i bilen. Själva grejen blir alltså att nya GTI:n har en betydligt häftigare ljudkuliss i kupén än den gamla.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
FP: Den kommer nu under senvåren, och kommer att kosta 259.900 kronor, alltså några tusenlappar mer är föregångaren.
MER OM VW Golf GTI
Fler bilder, fakta och tv-inslag om Golf GTI hittar du bland länkarna nedan.
En längre provkörningsrapport läser du i nummer 9, i butik 23:e april.