Hoppa till innehåll

VW-plan: Golf VII kommer på ny plattform 2012

På fredag är det säljstart för Volkswagen Golf VI i Tyskland. Men redan nu är det bestämt att ”sexan” slutar tillverkas 2011. Golf VII är under utveckling, och den ska byggas på en helt ny plattform för att kunna förses med ett bredare utbud av innovativa och miljövänliga drivlinor. VW Golf i sjätte generationen fortsätter […]

På fredag är det säljstart för Volkswagen Golf VI i Tyskland. Men redan nu är det bestämt att ”sexan” slutar tillverkas 2011. Golf VII är under utveckling, och den ska byggas på en helt ny plattform för att kunna förses med ett bredare utbud av innovativa och miljövänliga drivlinor.

VW Golf i sjätte generationen fortsätter med samma grundteknik som Golf V. Plattformen heter internt PQ35 och har tillverkats i flera miljoner exemplar hittills. Men nya tider ställer krav på nya lösningar för att möta höjda oljepriser och skärpt miljölagstiftning. Dessutom har flera konkurrenter kommit betydligt längre när det gäller hybrid- och eldrivna modeller, bland dem Opel, Honda och Renault-Nissan-aliansen.

VW-plan: Golf VII kommer på ny plattform 2012

Ulrich Hackenberg, VW:s utvecklingschef, inser att nästa Golf måste kunna förses med flera alternativa drivlinor.

För att kunna förse nästa generation Golf med flera typer av kraftkällor med fokus på ekonomi och miljö, skapas därför en helt ny plattform som kallas MQB. Det står för ”modularer Querbaukasten”, det vill säga ungefär ”moduluppbyggd tvärbygglåda” och är tvärmotorvarianten av Audis nya plattform MLB, ”modulare Längsbaukasten” för längsmonterade motorer som lanserades i A5 och nya A4.
Tvärbygglådan blir mycket mer flexibel än gamla PQ35 och medger självklart olika hybriddrivlinor och även elbilsalternativ, vid sidan om nya snåla bensin- och dieselmotorer.
Volkswagens chefdesigner Walter De Silva har tidigare sagt att nästa generation Golf inte kommer att växa och att den i stället blir betydligt lättare, vilket ska möjliggöra att den blir ännu bränslesnålare än dagens snålaste versioner.
Branschsajten Automobilwoche.de har kommit över hemlig information om VW:s planer för Golf de närmaste tre åren som avslöjar att produktionen av Golf VI upphör i december 2011. Den interna informationen anger till och med exakt hur många Golf VI som ska byggas under dess drygt treåriga levnad: det ska bli 1.589.117 stycken. Som jämförelse kan nämnas att Golf V, som ska byggas parallellt med Golf VI till november i år, hade tillverkats i 2.344.182 exemplar fram till halvårsskiftet i år.
För 2008 planerar VW att producera 135.108 enheter av Golf VI och under 2009 ska det bli 499.942 stycken.
Volkswagens utvecklingschef Ulrich Hackenberg förklarar för Automobilwoche att ”det nya MQB-konceptet öppnar hos nästa Golfgeneration ännu större möjligheter till innovativa drivlinor än hittills”.
Han ville dock inte kommentera huruvida Gol VII kommer att finnas med på nästnästa Frankfurtsalong i september 2011.
Och Werner Neubauer, ansvarig för komponenter inom VW, meddelar att”snart startas koncept-workshops kring den nya plattformen”.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.