Touareg har länge varit Volkswagens flaggskepp i SUV-klassen, men bara med bensin-, diesel- och laddhybridmotorer.
När tillverkningen stoppas 2026 öppnas en ny möjlighet: att väcka liv i modellen som ID. Touareg, en eldriven premium-SUV.
Enligt tyska Automobilwoche är Touareg nu en het kandidat att bli Volkswagens första bil på den nya elbilsplattformen som koncernen utvecklar.
Planen var länge att ID. Golf skulle bli först, men försenade lanseringar kan göra att Touareg går före och dyker upp runt 2029.
Läs också: Våra ägarbetyg för Volkswagen Touareg
Slovakisk fabrik byggs om
I dag byggs Touareg i Bratislava, där även Audi Q7 och Porsche Cayenne tillverkas. När förbränningsmodellen läggs ned frigörs plats för en helt ny elbilslinje.
Volkswagen vill börja med en större och mer lönsam modell, vilket gör Touareg logisk. För svenska bilköpare skulle en ID. Touareg bli en direkt konkurrent till Volvo EX90, BMW iX och Mercedes EQE SUV.
Porsche Cayenne blir elbil redan 2026, men på en annan plattform än Touareg. Därmed får de båda syskonmodellerna för första gången helt olika tekniska grunder, trots att de tävlar i samma segment.
Läs också: Därför läggs elbilen Volkswagen ID.5 läggs ned
Volkswagens nya elplan
Den nya elbilsplattformen är tänkt att ersätta både dagens MEB och PPE. Den ska klara 800-volts laddning, ge 20 procent lägre kostnader och bygga på en ny battericell utvecklad av VW:s eget bolag PowerCo.
Försenade lanseringar har dock kastat om planerna. Ursprungligen skulle lyxmodellen Trinity bli först, men den skjuts upp till 2032. Nu pekar mycket på att Touareg kan bli Volkswagens nya elflaggskepp – och en stark konkurrent även i Sverige.