Hoppa till innehåll

VW utvecklar 10-växlad DSG och sportdiesel

På ”Vienna Motor Symposium” släppte koncernchefen Martin Winterkorn två nyheter: VW utvecklar en tioväxlad DSG-låda och en sportdiesel som ger 100 kW/liter – alltså 270 hk ur en tvålitersmotor. Winterkorn berättade också hur VW ska uppnå lägre utsläpp och vilka system som är mest effektiva.

VW utvecklar 10-växlad DSG och sportdiesel
Martin Winterkorn lär vara en tuff chef efter den gamla, tyska skolan. Men kanske är det hårda nypor som krävs för att styra jättelika VW Group åt rätt håll?

”Vienna Motor Symposium” i Wien, Österrike, har haft sin 34:e internationella vetenskapliga konferens. En mängd inbjudna talare berättade om de senaste framstegen när det gäller motorer, bränslen, elektronik, transmissioner och det fanns också en mängd utställare på plats i Congress Center Hofburg.

Som koncernchef och ”bossarnas boss” kan Martin Winterkorn själv bestämma när han ska leverera VW-nyheter och på Vienna Motor Symposium berättade Winterkorn om två nya projekt: man utvecklar just nu en tiostegad dubbelkopplingslåda, DSG, och VW jobbar även med en ny sportdieselmotor.

Den tioväxlade DSG-transmissionen behövs för att ytterligare sänka bränsleförbrukningen och uppnå VW Groups mål att nå ett snittutsläpp för nya bilar på 95 g/km senast 2020 – vilket också lär bli det lagkrav som EU ställer på bilindustrin.

Sportdieseln ska ge 100 kW per liter motorvolym, vilket skulle bli 272 hk om det var en 2,0-liters TDI-motor. Den nya sportdieseln ska få variabla ventiler, ett insprutningssystem med extremt högt tryck – 3.000 bar – och dessutom en ”innovativ e-booster”. Det sistnämnda skulle kunna vara ett elektriskt turboaggregat som förbättrar gasresponsen och lågvarvsegenskaperna tillsammans med ett konventionellt turboaggregat (som drivs av avgaserna).

Martin Winterkorn tog också tillfället att under ”Vienna Motor Symposium” blicka en liten bit in i framtiden. På medellång och lång sikt tror Winterkorn att vi får flera olika drivsystem som utvecklas parallellt. Det kan handla om mycket effektiva förbränningsmotorer, biogasmotorer och hybrider liksom rena elbilar.

”Sedan år 2000 har vi minskat bränsleförbrukningen på våra TDI- och TSI-motorer med 30 procent,” sa Martin Winterkorn. ”Jag är övertygad om att vi till 2020 kan sänka förbrukningen med ytterligare 15 procent.”

VW utvecklar 10-växlad DSG och sportdiesel
En tiostegad DSG-låda – vad sägs om det?

Winterkorn slog också ett slag för gasbilarna som redan idag finns på marknaden och med biogas går att köra med mycket låga utsläpp, totalt sett. Men om biogasbilarna ska säljas i större omfattning gäller det för alla aktörer att bidra, bilköparna måste bli mer medvetna om fördelarna.

På medellång sikt tror Martin Winterkorn att laddhybriderna blir ett förstaval för de som vill ha en mera miljöskonsam bil. De kan köras på elmotor i upp till fem mil och kan laddas via ett vanligt vägguttag, dessutom är de flexibla och kan ges lång räckvidd med förbränningsmotorn.

De första laddhybriderna från VW Group är nu på väg ut på marknaden i form av Porsche Panamera och Audi A3 e-tron, de följs senare av liknande modeller hos Golf, Passat, Audi A6 och Porsche Cayenne, lovade Winterkorn.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.