Mazda förnekar alla påståenden om att wankelmotorn är död. Tvärtom pågår utvecklingsarbetet med nästa generation som redan uppvisar bättre bränslesnålhet än en konventionell motor. Men jobbet drar ut på tiden.
Felix Wankel uppfann sin rotationskolvmotor 1953, vilket gör att den är en reltivt ung konstruktion jämfört med de flesta motortyper. NSU började med wankelmotor på 60-talet och motortypen har använts av olika tillverkare men under de senaste åren är det bara Mazda som hållit fast vid tekniken. KLICKA FÖR STÖRRE
Mazda håller envist kvar vid sin wankelmotor och utvecklingsarbetet fortsätter med nästa generation, kallad 16X. Projektet presenterades redan för tre år sedan på Tokyo Motor Show och har under senaste året omgärdats av nedläggningsrykten, men det stämmer inte berättar Mitsuo Hitomi, Mazdas powertrainchef.
Motorn på RX-8 är kompakt, med låg tyngdpunkt. Wankelmotorn är varvvillig och passar bra till en sportbil.
Under en period har Mazda fokuserat på snålare teknologi till konventionella motorer, det som man kallar för "Skyactiv" (läs mer på denna länk), och det har tagit resurser från wankelarbetet.
Den nya, direktinsprutade motorgenerationen 16X är redan 30 procent mera bränsleeffektiv jämfört med nuvarande motor i RX-8. Wankelmotorn är på det området faktiskt något bättre än en konventionell, effektmässigt jämförbar 2,0-liters fyrcylindrig motor. Däremot har Mazda fortfarande problem med att nå utsläppskraven som stegvis blir allt tuffare (i Europa Euro 5 och om några år Euro 6).
Problemen med emissionerna har gjort att arbetet med nästa generation wankelmotorer ligger minst ett år efter schemat. Men inom två år ska Mazda ha ett besked om när motorn är redo för lansering. Att avsluta utvecklingsarbetet har inte varit ett alternativ, enligt Mitsuo Hitomi:
"Vi ger aldrig upp."