Xpengs uppdaterade modeller G6 och G9 bygger vidare på tillverkarens 800V SiC-plattform, som nu kombineras med nya 5C LFP-batterier i alla versioner, en lösning som enligt Xpeng är först i branschen.
Resultatet är en laddtid på endast 12 minuter från 10 till 80 procent, med en maxeffekt på 451 kW (G6) och upp till 525 kW (G9).

I verkliga tester i Nederländerna, med 400 kW-laddare, lyckades nya G6 uppnå just den laddhastigheten. Testresultat för G9 väntas inom kort.
Läs också: Xpeng G6 kan snabbladdas på 12 minuter efter facelift
Förarmiljö med ny teknik
Körupplevelsen har också fått ett lyft. Båda modellerna har ett uppgraderat intelligent körsystem med ny Lofic-arkitektur och mikrochip för förbättrad omvärldsuppfattning.
I kupén används en ny cockpitplattform med stöd för Apple CarPlay och Android Auto som standard.

Stilren design med nya uttrycksfulla färger
Xpeng G6 lanseras i den nya färgen Stellar Purple: en metalliclack som skiftar från djup till ljuslila beroende på ljus.

Samtidigt får G9 en Black Edition med svart lack, mörka emblem och orangea bromsok.

Xpeng G9 får en ny exklusiv svart kulör som ska sticka ut på gatorna, eller öknen, om man ska tro pressbilderna. Foto: Xpeng
Nytt fokus på komfort och interiör
G6 har fått en helt omarbetad kupé med ny instrumentpanel, stämningsbelysning och en kapacitiv ratt. Interiören erbjuder nya färgteman i ljus- och mörkgrått. Framsätena har nu både massage och svankstöd.
G9 får ett lyxigt komfortpaket med trelagers panoramasoltak och 10-punkts massage i sätena.

Säljstart i Sverige
Xpeng G6 visas just nu upp i Le Mans Village i Frankrike. Intresseregistrering har öppnat i Sverige och flera andra europeiska länder.
Testkörningar planeras under augusti–september och säljstart sker i mitten av juli. Priser offentliggörs i samband med säljstarten.
De europeiska versionerna får dessutom lokala anpassningar, exempelvis möjlighet till dragkrok, lokalanpassade färgval och röststyrning på flera språk. Bilarna kommer också att fortsätta förbättras via OTA-uppdateringar.