Hoppa till innehåll
Recharge

FAKTA: Om elbilen brinner

Farorna med brinnande elbilar påtalas ofta, men hur stora är riskerna egentligen? Vi reder ut frågorna och ger dig råd för att förhindra brand och hur du ska agera om olyckan är framme.

FEM MYTER OM ELBILSBRÄNDER

”Det är större risk att elbilar börjar brinna än vanliga bilar” – Tvärtom, risken är ungefär fem gånger större för brand i en avgasbil än en elbil. Den vanligast brandorsaken är läckande brännbar vätska som antänds av en het yta, det problemet är betydligt mindre i en elbil.

”Elbilar som brinner släpper ut extremt giftig gas” – Det finns ett korn av sanning i påståendet. Om en termisk rusning skulle uppstå frigörs farlig HF-gas. Det är dock ytterst ovanligt att det inträffar. ”Man ska betrakta all brandrök som giftig och undvika den. Samma sak med brandresterna efter en brunnen bil”, säger brandingenjör Per-Ola Malmqvist.

”Elbilsbränder tar flera dagar att släcka” – Även här finns ett gammalt korn av sanning. Ett brinnande batteri där det uppstår termisk rusning blir otroligt varmt och tar lång tid att kyla ner. Men det tar lång tid för elden att nå batteriet. På den tiden hinner brandkåren släcka det som brinner i bilen. Om det finns risk att batteriet börjar brinna kan det effektivt kylas ner genom att man sprutar in vatten i det. Det finns biltillverkare som utvecklat batteriet med inbyggt släcksystem.

”Man måste ladda med laddbox – annars börjar det brinna” – Det är ett gott råd och man ska absolut inte ladda genom ett vanligt eluttag i ett gammalt hus. Men om man har ett ladduttag för motorvärmare som är gjord för hög effekt under längre tid så kan man ladda bilen med samma effekt.

”Utbrända elbilar är en extrem miljöfara” – Förutom högvoltsbatteriet innehåller alla moderna bilar ungefär samma material i samma mängd, till exempel isolering och plaster. Branden når sällan batteriet och det kan återvinnas till stor del”.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
FOTO: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.