Sällan har väl pristagarna i Ward’s AutoWorld ”10 Best Engines 2015” haft så olika karaktär. Här finns tio pristagare som drivs av bensin, diesel, el och vätgas. Allt från trecylindrigt till V8:or, raka fyror, V6 och även en boxermotor – givetvis från Subaru.
Ett tecken i tiden är att det bara är en av de tio kraftkällorna som är en sugmotor, V8:an som sitter i Corvette Stingray. Alla övriga (elmotorerna undantagna) är överladdade med turbo eller kompressor.
Starkast i gänget är förstås den mäktiga V8:an i Dodge Challenger SRT Hellcat. Med kompressorhjälp pumpar den här motorn ur sig 707 amerikanska hp, motsvarande 717 europiska hästkrafter. Hellcat-motorn fick i dagarna sin officiella bränsleförbrukning angiven till 22 mpg highway, alltså 10,7 l/100 km på landsväg. Priserna för Dodge Challenger SRT Hellcat börjar vid 65.000 dollar i USA – vilket får ses som rena fyndet för denna unika kombination av hög effekt och rimlig förbrukning.
Läs också: Vi provkör Volvos trippelturbo 450-hästars motor
Läs också: Se Alrik provköra 450-hästarsmotorn
Extra roligt sett med svenska glasögon är att Volvo Cars för andra gången slagit sig in i detta exklusiva gäng av motortillverkare. Den nya VEA-familjen av fyrcylindriga motorer belönades med ett av årets pris. Första gången Volvo fick pris var 2011 när T6-motorn fick en pokal.
Journalisterna som provkörde 2,0 Drive-E T5 i en Volvo S60 berömde motorn för sitt breda register, fina gång och det faktum att motorn kan köras väldigt snålt. Med sådana här fina motorer behöver inte Volvo betraktas som ”premium light” längre, skriver Wards AutoWorld.
”Ward’s 10 Best Engines” startades 1994, inför årsmodell 1995, och under de 20 år som gått är det BMW-koncernen som varit mest framgångsrik med totalt 32 utmärkelser. VW Group och General Motors kommer in som delad tvåa med 29 priser vardera och Ford har fått 28 pokaler.
Reglerna för att vara med i tävlingen består i att motorn, eller drivlinan, måste vara ny eller kraftigt omarbetad. Årets kandidater var 37, 27 nya och sedan de tio vinnarna från förra året. Alla fordon har körts i trakten av Detroit under oktober–november. Baspriset för bilmodellen får inte överstiga 60.000 dollar (vilket borde klassa ut Hellcat-motorn, men det kanske är basmodellen man menar). Pokalerna delas ut vid en ceremoni under Detroitsalongen, i januari.
Missa inte denna läsning:
Provkörd: Världens bästa Volvomotor har tre cylindrar
Pristagarna Ward’s AutoWorld ”10 Best Engines 2015”:
BMW i3, 127 kW elektrisk motor
Chevrolet Corvette Stingray, 6,2-liters V8
Dodge Challenger SRT Hellcat 6,2-liters kompressor V8
Ford Fiesta, 1,0-liters trecylindrig turbomotor
Hyundai Tucson FCV, 100 kW bränslecell för vätgas
Mini Cooper, trecylindrig 1,5-liters turbomotor
Ram 1500 EcoDiesel (Chrysler/Dodge), 3,0-liters V6 turbodiesel
Subaru WRX, 2,0-liters boxerturbo
Volkswagen Jetta, 1,8-liters fyrcylindrig turbomotor
Volvo S60 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor