
Väntan har varit lång, ”smakproven” många och GM har mycket skickligt byggt upp spänningen inför nya generationen Chevrolet Corvette – den sjunde i ordningen och därför kallad ”C7”. Men nu är den här, premiärvisad vid ett specialevent under söndagkväll, dagen innan den stora bilsalongen i Detroit öppnar för media.
För första har nu Corvette ett chassi tillverkat i aluminium som standard och det tillverkas i fabriken i Bowling Green som byggts om och moderniserats. Vridstyvheten i chassit har ökat med 57 procent och vikten sjunkit med 45 kilo, jämfört med föregångaren, och kolfiber används i till exempel taket (som går att lyfta av) och motorhuven. Målet var att få ner vikten till under 1.400 kilo och det lyckades, vilket ger det mycket gynnsamma vikt/effekt-förhållandet på 3,1 kg/hk.
Några exakta prestandasiffror har inte GM angett för nya Corvette Stingray mer än att 0–96 km/h ska gå på ”under fyra sekunder”.
Som ni nog minns presenterade GM den nya V8-motorn till Corvette redan i slutet på oktober, förra året (klicka på länken för att läsa mer). Motorn heter LT1 och är på 6,2 liter, toppeffekten anges till 455 hk (335 kW) och maxvridet är 610 Nm. Nya LT1, som för övrigt är den femte generationen smallblock-V8 från GM (första kom 1955), har cylinderavstängning och är alltså en ”V4:a” vid lägre belastning. För drygt ett år sedan, i november 2011, byggde för övrigt GM sin ”100-miljonte” smallblock-V8.
Innan GM presenterade LT1 florerade det många rykten om en mindre (5,5 liter), mera högvarvig och turboförsedd V8-motor till Corvette. En sådan kanske kommer när det är dags för ZR1 och liknande prestandamodeller, men ett skäl som angetts för att LT1 fått så stor motorvolym som 6,2 liter är att den kan köras på fyra cylindrar relativt högt upp i effektuttag. En mindre V8 skulle behöva gå över från fyra till åtta cylindrar ganska omgående så fort man tryckte till lite ovarsamt på gaspedalen.
I en lätt bil som Corvette behövs det inte så mycket effekt vid landsvägsfart men nya LT1-motorn ska användas i många GM-modeller, inte minst pickuper och suvmodeller. För dessa modeller betyder cylinderavstängningen mycket för att spara bränsle.
Den nya LT1-motorn kopplas till antingen en sexstegad Hydramatic automat eller en sjuväxlad manuell Tremec-låda. Den manuella lådan ska ge ”mellangas” både vid upp- och nedväxling, en ny finess som ska bli spännande att uppleva i verkligheten. Det innebär att nya Chevrolet Corvette Stingray är den andra bilmodellen i världen – efter Porsche 911 – som erbjuds med sjuväxlad manuell transmission.
Hjulupphängningen har kvar samma principer som föregångaren med tvärställda ”bladfjädrar” och dubbla A-armar. Men alla komponenter är nya och i stort sett inga detaljer är kvar från sjätte generationen Corvette (C6). Styrservot är elektriskt med variabel servoverkan och GM utlovar en mycket förbättrad styrkänsla, vilket alltså återstår att uppleva.
Som tillval finns ”Z51 Performance Package”, ett välbekant namn i optionlistan. I detta tillval ingår elektroniskt styrda Bilstein-stötdämpare, elektroniskt styrd diffbroms, aerodynamikpaket och förbättrad kylning till bromsarna. Intressant nog ingår även torrsump i ”Z51 Performance Package”, alltså ett speciellt oljesystem med separat oljetank, samt även oljekylning till transmission och slutväxel.
Inredningskvalitén är det som Corvette oftast brukar få nedslag på och GM har ansträngt sig för att få upp nivån. Den upplevda kvalitén i C7 Stingray har fått ett lyft med hjälp av aluminium, kolfiber, handsydda läderdetaljer och dubbla åttatums pekskärmar. Två stoltyper finns att välja på, båda med ram i magnesium.
Måttmässigt känner vi igen Chevrolet Corvette Stingray med en längd på 4.495 millimeter, bredden 1.877 millimeter och höjden 1.235 millimeter. Axelavståndet har vuxit med 25 millimeter och balansen fram/bak anges till 50/50. Leveranserna ska starta ”i tredje kvartalet i år” och några uppgifter om pris har vi inte ännu.
För de historiskt intresserade kan vi notera att nya Corvette Stingray missar sitt 60-årsjubileum med bara fyra dagar. Det var den 17:e januari 1953 som GM första gången visade upp sin konceptbil i New York och publiken krävde serieproduktion, något som startade senare på året.
De som vill grotta ner sig i alla detaljer kring nya Corvette Stingray så har GM tagit fram fem stycken pressreleaser. Klicka på länkarna nedan så laddar du hem varje pressmeddelande som ett pdf-dokument.
* Chevrolet Corvette Stingray Full Product info
* Chevrolet Corvette Stingray Preliminary Specifications
* Chevrolet Corvette Stingray LT1 Engine
* Chevrolet Corvette Stingray Historical Overview