
Det är lika billigt att ha tjänstebil idag som 1997, enligt tjänstebilskonsulten Ynnor. Det kan vara en av anledningarna till att det idag finns 250.000 tjänstebilar i Sverige – nästan en fördubbling jämfört med 130.000 tjänstebilar 1997, skriver Svenska Dagbladet.
Förmodligen kommer det bli ändring på tjänstebilsområdet framöver, tror Anders Ödahl, redaktör på Ynnor. Eventuellt kan bilar som släpper ut mer koldioxid beläggas med en straffavgift, medan bilar med låga utsläpp belönas.
Miljöpartiet vill gärna se en förändring i tjänstebilsfrågan. Men Rasmus Ling, miljöpartistisk ledamot i skatteutskottet, kan inte säga exakt när reglerna kan ändras.
”Självklart tycker jag att dagens regler är alltför förmånliga. Framför allt vill jag se en förändring som gynnar bilar som är bättre för miljön”, säger han till SvD.
Läs också: Mercedes C-klass kommer som laddhybrid och ”AMG Sport”
Läs också: Glöm biogas och etanol – tjänstebilsdrömmen är en hybridbil