Testlaget utser årets bästa bilar – Volkswagen tar storseger
En av frågorna som Per Bolund (MP), finansmarknads- och konsumentminister, diskuterade när han besökte Lund på tisdagen var förmånsbeskattningen av tjänstebilar.
”Vi tittar på det”, sa han, men erkände också att det är inte någon prioriterad fråga.
När Per Bolund besökte Stora Tjänstebilsdagen 2013 pratade han bland annat om Miljöpartiets syn på hur förmånsbeskattningen ska förändras. Samma månad presenterade den så kallade FFF-utredningen sitt slutbetänkande ”Fossilfrihet på väg”.
I den föreslogs två olika förslag till ny förmånsbeskattning: antingen en höjning av den befintliga skatten, eller ett koldioxidbaserat system.
Per Bolund är inte nöjd med något av förslagen och säger nu att frågan behöver utredas igen.
”Vi har identifierat problematiken.”
Han vill att de framtida reglerna ska gynna alternativa drivmedel och han vill också beskatta drivmedelsförmånen hårdare. Då ökar den rörliga kostnaden för att köra tjänstebil.
Behovet av en ny utredning, som inte är prioriterad och kanske inte ens ligger på Per Bolunds bord, gör det uteslutet att förmånsbeskattningen finns med i regeringens vårbudget och det kommer knappast något nytt skarpt förslag under 2015.
”Min slutsats är att regeringen inte kommer välja den enkla vägen, som också föreslogs i FFF-utredningen, att bara höja den nuvarande beskattningen”, sammanfattar Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.