Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Nu är Volvos nya toppmodell officiell. Här är bilderna på svensken som ska utmana det tyska premiumgänget om de mest kräsna bilköparna. Volvos vapen är nya starka motorer, körglädje, säkerhet i världsklass samt skandinavisk lyx. (Obs texten är uppdaterad!)
(Klicka på bilden för att ladda hem skrivbordsbild) |
Nya Volvo S80 premiärvisas på den internationella bilsalongen i Genève den28 februari och försäljningen startar i juni 2006.
Den ger sig in i en klass med stenhård konkurrens, där köparna har mycket höga förväntningar. Styrkorna hos den helt nya bilen är enligt Volvo ett dynamiskt formspråk, fokus på hög komfort, smidiga köregenskaper och säkerhet i världsklass.
S80 i andra generationen är "inbjudande och intelligent" och enligt designchefen Steve Mattin utstrålar den "skandinavisk lyx". Det betyder en kombination av "elegant formspråk och smart funktionalitet, där varje detalj utformats med användarens välbefinnande i fokus", enligt pressmeddelandet.
- Skandinavisk lyx skiljer sig från den traditionella lyxen, som bygger sin exklusivitet på att vara elitistisk, dyr och utestängande. I nya S80 uttrycks detta med en enkel men ändå elegant design, en tekniknivå som i varje detalj ger användaren nytta eller nöje - och ett ansvarstagande i form av miljöomsorg och säkerhet i världsklass, förklarar Steve Mattin.
(Klicka på bilden för att ladda hem skrivbordsbild) |
V8 och helt ny rak sexa
Den nya sexan har cylindervolymen 3,2 liter och effekten 238 hästkrafter. |
Dessutom introduceras en helt nyutvecklad rak sexcylindrig insprutningsmotor, så kompakt att den är i samma storleksklass som de femcylindriga Volvomotorerna. Motorn kan kombineras med en sexväxlad automatlåda tack vare att drivsystemet för kamaxlar och hjälpapparater flyttats och delvis integrerats i motorblocket.
Den nya sexan har cylindervolymen 3,2 liter och effekten 238 hästkrafter. Maximalt vridmomentär 320 Nm.
I motorprogrammet ingår även en femcylindrig 2,5-liters turbo med 200 hästkrafter och 300 Nm - plus den senaste generationen av Volvos egenutvecklade femcylindriga turbodiesel med 185 hästkrafter och vridmoment på 400 Nm.
(Klicka på bilden för att ladda hem stor skrivbordsbild). |
Fyrhjulsdrift
Nya S80 kan även fås med fyrhjulsdrift (All Wheel Drive, AWD), inledningsvis i kombination med V8-motorn.
Som tillval finns också aktivt Four-C chassi, som automatiskt anpassar chassisättningen efter den aktuella körsituationen.
Stabiliseringsystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) är standard.
Nytt varningssystem
Säkerhetsnivån är i världsklass, bland annat med en vidareutvecklad patenterad struktur plus nya aktiva säkerhetssystem.
Nya S80 blir första Volvobilen med adaptiv farthållare, kollisionsvarning och bromshjälp.
Systemet innehåller två funktioner:
*Den adaptiva farthållaren bibehåller automatiskt ett valt avstånd till framförvarande fordon.
*Om den adaptiva farthållaren inte används och avståndet till framförvarande bil minskar så hastigt att en krock hotar, varnar systemet med ljud- och ljussignaler. Samtidigt förbereds bromsystemet så att inbromsningen blir så effektiv som möjligt i det akuta läget.
Nya S80 får aktiva Bi-Xenon strålkastare, som vrider ljuskäglan åt det håll föraren svänger för att ge bästa möjliga sikt på kurviga vägar.
Den avancerade fjärrkontrollen PCC (Personal Car Communicator) är en världsnyhet. Föraren kan redan innan han eller hon kommer fram till bilen få viktig säkerhetsinformation, t ex om bilen är låst eller om larmet löst ut. En hjärtljudssensor förmedlar en varning om någon gömt sig i bilen.
(Klicka på bilden för större.) |
Välljud
Nya Volvo S80 kan också utrustas med ljudanläggningen Premium Sound som omfattar Digital ICE Power-förstärkare från Alpine, Dolby Pro Logic II Surround samt högtalare från danska Dynaudio.
- Vi är övertygade om att nya Volvo S80 blir ett mycket starkt kort som kommer att erövra många nya kunder. Vi räknar med att 70 procent av snittvolymen på 50.000 bilar om året kommer att köpas av kunder som inte kör en Volvo i dag. Huvudmarknaderna är USA, Tyskland, Spanien, Sverige och Kina, säger Fredrik Arp, vd för Volvo Personvagnar.
Läs separat artikel om motorn (klicka här!)
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Exklusiv Ferrari såldes rekorddyrt
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve
-
Volkswagen Golf GTI tappar taket
-
GM ser rött – Opel måste ge vinst







#1 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus Postat: 2006-01-31 11:33
Låter spännande! Ser fram emot Genève-salongen!!
#2 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Pelle Postat: 2006-01-31 11:45
Utslätad men trevlig alltså. Ur flera vinklar är det lite VÄL mycket BMW 5-serie (förra generationen), tycker jag: Taklinjen, den obligatoriska v-bulan på motorhuven som övergår i a-stolparna - och i synnerhet fönsterlisten: "hofmeister-knyck" på bakdörren, kromet försvinner under backspeglarna...
Men äntligen åtminstone en (1) "het" och modern drivlina (V8:an & 6-vxl).
#3 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
blaffe Postat: 2006-01-31 11:55
Riktigt snygg.. men det beror nog mest på att de har snott designen från BMW.. blir tack vare detta en succé
#4 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Anders Postat: 2006-01-31 12:00
Håller me om att den e väldigt lik BMW, men oj!
Den är verkligen ursnygg!
Här är en bil som Volvo kan vara riktigt stolta över!
#5 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Tim Collins Postat: 2006-01-31 12:06
Som jag skrev i går så är den lika ful som gamla S80 och det var en riktig flopp... och det är inte mycket som ser bättre ut på denna.. och den är hästlängder ifrån BMW och Audi..
Volvo skulle ha skapat en helt ny design på bilen...
#6 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Nisse Postat: 2006-01-31 12:26
Ful och en kopia av BMW.
#7 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
maggot Postat: 2006-01-31 12:33
den är mycket snyggare än förra s80 iaf....lik bmw som alla säger...men va fan alla bilar nu för tiden härmar ju varandra...men det är en volvo iaf
#8 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus Postat: 2006-01-31 13:13
Kan verkligen inte påstå att S80:n skulle vara en kopia på BMW:s gamla 5-serie... Den är väl snarare mer lik den gamla S80:n än 5-serien!? Fast med en slankare och snyggare design såklart...
#9 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Snyggare Postat: 2006-01-31 13:17
Skulle BMW 5 serie vara en snygg bil!!!
Vänligen införskaffa er glasögon, men dålig smak kan man avhjälpa.
VOLVO´n snygg: SOm sagt smaken är som baken = delad. Volvo S80 som vanligt en gubbil.
#10 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Jesper Postat: 2006-01-31 13:33
Nu börjar jag undra. Är det för att jag fyller 36 i år, eller har Volvo faktiskt börjat bygga snygga bilar. C30 är jätteläcker, och S80 är ju helt ok den med. Sen att de, i S80:ns fall, är ute och cyklar både med avseende på motorstorlek och storlek på bil är ju en annan sak när soppan nu kostar över 11 kr litern.....
#11 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Emil Kork Postat: 2006-01-31 13:37
Visst hittar man lite VW Passat över akterpartiet - kanske lite Scania Vabis över taklinjen...jag tycker den ser bra ut för att vara en Volvo.
#12 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Anders Postat: 2006-01-31 13:44
v8 o framhjulsdrift vilket skämt,jag hoppas verkligen alla med v8 är 4 hjulsdrivna. Är nog tragiskt o köra en framhjulsdriven bil med 250hk. Utseendet ja bra mycke snyggare än gamla men kommer väl lite väl sent ungefär. Tror inte den kan konkurrera med dom bästa i klassen mest pga framhjulsdrift.
#13 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Anders Postat: 2006-01-31 13:44
v8 o framhjulsdrift vilket skämt,jag hoppas verkligen alla med v8 är 4 hjulsdrivna. Är nog tragiskt o köra en framhjulsdriven bil med 250hk. Utseendet ja bra mycke snyggare än gamla men kommer väl lite väl sent ungefär. Tror inte den kan konkurrera med dom bästa i klassen mest pga framhjulsdrift.
#14 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Carl-Fredrik Postat: 2006-01-31 13:48
V8 fås BARA med AWD om tidigare artiklar varit korrekt skrivna. En självklarhet, eller hur Anders? Redan deras 2,5T med framhjulsdrift är på gränsen, för att inte tala om deras 260hk T5 i V70N.
#15 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
nisse 32 Postat: 2006-01-31 13:57
Digital ICE Power förstärkare kommer från början från Bang & Olufsen, samma som i Audi A8 superstereo...
#16 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Magnus Postat: 2006-01-31 13:59
Visst är V8:an AWD,
Det står V8 AWD på bakluckan
på en av bilderna ovan.
#17 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
turbolasse Postat: 2006-01-31 14:04
Läderklädseln liknar den på Saab 9-5 men jag hoppas att den inte är lika hal.
Liknande den här karossen skulle ju 5-serien(BMW)ha istället för dagens-eller?
#18 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
GAWD Postat: 2006-01-31 14:09
Självklart så sitter det ett svenskt AWD system i samtliga S80 med V8. "Världsklass" made in Köping Sweden av GETRAG AWD.
#19 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Jocke Postat: 2006-01-31 14:34
Hm... kan de inte hitta egna linjer istället för att planka Audi och BMW...?
#20 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Alexander Postat: 2006-01-31 14:37
Gillar den verkligen!
Fast den ser lite ut som en ny lexus. Inte störande mycket, men lite...
#21 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
ferdi Postat: 2006-01-31 15:29
..
#22 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
TommyB Postat: 2006-01-31 15:39
Man kan ju undra om man lägger sig kring samma ingångspris som Audi A6?
Tror inte att man kan börja mycket högre, eller?
#23 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Anders Postat: 2006-01-31 15:57
Japp calle håller med helt AWD ett måste med den effekten....
#24 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
lelle Postat: 2006-01-31 15:58
Är det bara jag som ser en BMW 5serie från Volvo?
Kolla själv på denna länk http://www.telegraph.co.uk/motoring/graphics/2005
/01/24/bmw5.jpg
#25 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
lelle Postat: 2006-01-31 16:01
Awd på volvon blir en bra affär för bensinförsäljarna. Minst 1.4 L / Mil...
Volvo blir aldrig en tysk om man inte hade gjort slag i saken o gått samman med BMW på 80 talet, fast def var ju någon som tyckte bättre om franska viner än om tyskt öl.....
#26 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Åke Persson Postat: 2006-01-31 16:14
Lik BMW? Ja, den har 4 hjul
och ett antal fönster.
Men lik BMW. Vad kan få någon att skriva sånt strunt!
Åke
#27 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Johan Postat: 2006-01-31 16:25
Vad jag vet så är det Haldex fyrhjulsdrift som används till alla volvos modeller.
#28 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Jonas Postat: 2006-01-31 16:45
"Är det bara jag som ser en BMW 5serie från Volvo?
Kolla själv på denna länk"
- Det är en 3-serie på bilden... stenkoll på bildesign? :-D
Bara snack att den är lik BMW tycker jag. Fönsterlinjen är rätt så mkt Peugeot 607, ser inte så mycket typiskt Volvo ut = toppen. Dörrsidorna är njutbart slanka och släta, en trend som väl sattes av Alfa 156?
Problemet med designen, av de här bilderna att döma, tycker jag är 1. Inget sticker ut = inget tar emot vid första anblicken, inget fastnar. 2. Det hänger inte ihop, det "knakar och brakar" när linjerna möts. Är det inte lite disharmoni kring tex bakpartiet, som om nån limmat dit det? Annars bra! (För att vara Vovlov...)
#29 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Robert Postat: 2006-01-31 17:01
Har Volvo knyckt framljusen från direkt från Audi och bakljusen från MB CLS eller?
#30 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
klobben Postat: 2006-01-31 17:03
Trist som fan.... kolla in nya Alfamodellerna.... design av högsta klass
#31 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Maths Postat: 2006-01-31 17:24
Lelle, visst kan man hitta likheter mellan Volvo och BMW, men alla ser direkt att det är en Volvo eller BMW. Lite pinsamt bara att du påstår att bilen är lik BMW 5 serie, och som bevis skickar du med en länk på en BMW 3-serie(!) Hmmmm!!! Detta är INTE en 5-serie http://www.telegraph.co.uk/motoring/graphics/2005
/01/24/bmw5.jpg
#32 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Micke Postat: 2006-01-31 17:24
Diskret, återhållsamt, fegt? Jag tror dessvärre det behövs mycket djärvare grepp, såväl exteriört som interiört, om man ska kunna sno kunder från Audi, Bmw och Merca. Tycker den ser ut som en lite längre, avrundad S60...ingen fullträftf direkt
#33 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus Postat: 2006-01-31 17:27
Knyckt bakljusen från CLS? Tycker snarare dom är mer lika den gamla S80:ns ljus...

Knyckt framljusen från Audi?
Tycker dom mer påminner om den gamla S80:s...
Har Audi och MB knyckt Volvos design kanske??
Mycket konstigt snack om att Volvo knyckt design hit o dit...
#34 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Maths Postat: 2006-01-31 17:28
Andreas, så otroligt tragiskt med människor som dej som kommenterar en sak utan att ens ta reda på fakta. V8an kommer att ha AWD som standard, snälla, innan ni skriver massa skit, ta reda på FAKTA innan!
#35 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Ser OK ut Postat: 2006-01-31 17:53
Jag vill ha den men som en kombibil. E - 85 bensin?
#36 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Stefan N Postat: 2006-01-31 18:42
Trimmad Ford
#37 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Gustaf Postat: 2006-01-31 18:47
Jo, Volvo har Haldexkoppling i alla sina bilar, även om jag som quattro-åkare hävdar att det inte är "riktig" fyrhjulsdrift
#38 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus J Postat: 2006-01-31 19:42
Synd att den inte är bakhjulsdriven som default med 4wd som option. Hur svårt kan det vara? Ford bygger ju ändå en stor platta till Jaguar och Lincoln - och de blir ju knappast framhjulsdrivna!
Bilen är snygg, inget snack om saken. Men tyvärr är Audi A6 snyggare och har en oändligt påkostad interiör.
#39 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Jan C Postat: 2006-01-31 19:55
Otroligt lyckad design. Har själv beställt en Saab 9-5 2006. Blir kanske en Volvo nästa gång. Förstår inte alla associationer till BMW och Audi. Dessa bilar har ju en för tillfället bedrövlig design. Tungt på utsidan och stramt tråkigt på insidan. Här borde finns möjligheter för Volvo att vinna kunder.
Bra jobbat.
#40 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
anders me litet a Postat: 2006-01-31 20:35
Kul att de flesta för en gång skull e nöjda me designen. Ovanligt lite inlägg om hur ful en bil e. Jag håller fortfarande starkt med om att bilen liknar BMW 3-serie. Skillnaden är att BMWn e ful. Volvon e urläcker!
När jag såg de första spionbilderna blev jag först orolig att bilen skulle bli för lik S60. Vilket som tur inte hände. Volvo S80 ser ut som många Volvomodeller, men familjedragen ska finnas, så att det syns att det är en Volvo.
/Än en gång, SNYGGT VOLVO!
#41 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Magnus Postat: 2006-01-31 20:51
Undrar vilken planet Fredrik Arp kommer ifrån när han tror att 70% av kunderna till nya S80 ska komma från andra märken än Volvo. Möjligtvis 30%. Annars en fin bil. Precis som gamla S80 var när den kom. Men vad gjorde den för skillnad i det långa loppet... Den rätta premiumkänslan saknas för att vara en allvarlig konkurrent till Audi och BMW.
#42 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Calle Postat: 2006-01-31 21:10
Jagar man tyska o japanska premium märken så är det inte konstigt desigen blir lik sina konkurenters. Personligen så tycker jag den är snygg men lite för slätstruken. Hade önskat att den skulle sticka ut lite mer. Inredningen verkar riktigt läcker med sin "flytande" konsoll. Tror inte byggkänslan är i Audi klass... men kanske att den har kommit några steg närmre? Hoppas de lyckas med bilen. Trevligt med ett svenskt bilmärke som det går bra för iaf
#43 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus Postat: 2006-01-31 22:01
...och det spelar ingen roll vilken som är bäst. E60 är (förvisso dyra) dussinbilar. Rullar fler sådana än Opel Vectra på gatorna. Förhoppningvis lyckas Volvo med rejäl prissättning hålla antalet S80-bilar på gatan på en rimlig nivå, som ger ökad status åt bilen.
#44 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Janne Postat: 2006-01-31 22:07
Nya S80 är ett klart fall framåt...jämfört med den gamla trista klumpedunsen är den en skönhet! Gamla S80 har en tragisk design som knappast blev bättre i mindre format (=S60). En kommentar till Calle om Audis s k byggkvalitet. Audi är mästare (även VW) på att bygga in en solid känsla i inredning o material men bilarna i sig brukar vara högst mediokra (OK då - kassa) i mekanisk kvalitet. Jmf Toyota/Lexus som är överlägsna på den punkten och börjar närma sig i materialval och schysst inredning...F ö kan jag bara instämma i de som pratar om BMW:s misslyckade designspråk på 5-serien. TACK o LOV att Volvo inte har någon som Chris Bangle...Bara för att det "sticker ut" och är annorlunda är det inte snyggt!
#45 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Calle Postat: 2006-02-01 06:25
Jag var kanske lite luddig när jag skrev. Men jag håller med dig fullständigt Janne. Det var känslan av av kvalitet i Audi (och Volksvagen) jag menade. Hur mycket bilen sedan strular är en helt annan fråga.
#46 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Peggen Postat: 2006-02-01 06:40
Vad gör det att en bil sticker ut eller att den är väldigt återhållsam i designen? Att diskutera om en bil är snygg eller inte är som att diskutera vilken glass som är godast... choklad eller vanilj? Visst... man kan väl skriva att man tycker bilen ser bra ut eller inte. Men man måste kunna acceptera att det finns olika smak och sluta dumförklara alla som inte tycker som "jag" gör?
#47 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Semko Postat: 2006-02-01 09:48
Visst nya s80 är fräschare än sin föregångare men trots detta ser den äldre ut än tex Bmw 5:a som kom ut för 3 år sedan
#48 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Thomas S Postat: 2006-02-01 09:59
Elegant men slätstruken. Egentligen skall man inte uttala sig om designen innan man sett den i verkligheten. Men det var inte något chokerande i varje fall. Har väldigt svårt för detta ordbajseri om design, som alltid kommer från designerna vid nya presentationer. Det finns inget som låter äkta, inget man kommer att tänka på när man ser bilen på vägarna. Det låter bara som något påklistrat från marknadsförarna.
Tekniskt kommer man ikapp i några avseenden konkurenterna i prenimuklassen. Aktiva farthållare och xenonljus är inget nytt, utan ett måste för att hänga med.
Motormässigt var väl den redan använda V8:an tippad som top of the line. Nya sexan är intressantare. Men en riktig snålmotor typ hybrid borde erbjudas för att inte bli ifrån åkt på miljösidan.
Förr var denna storleksklass i Sverige familjebilens, 140 240 740, men sen hoppade den ner ett snäpp. Familjebilen krymte till alla familjers förtret. Nu är dessa större vagnar "exclusiva" för 40-talisterna. De får lätt gubbstämpel. Om det är något 40-talisterna inte vill höra så är det just det ordet.
Vi får hoppas att denna bil lyckas världen över för Volvo. Volvo betyder fortfarande mycket för Sverige och Göteborg. Sedanmodeller säljer bra på kontinenten, Asien och i USA (mest sålda modellen där är, Toyotas Camry). Så nog finns det marknad. Bara den håller kvalitétsmåtten och inte gör bort sig i någon säkerhetstest finns det framtid. Volvo kan säkerhet och denna är med största säkerhet säker. Frågan är bara om säkerhet kommer att sälja fram över. Säkerheten betraktas allt mer som självklar i dag. Man behöver inte längre välja ett vist märke för att åka säkert. Nu är det miljö som är viktigt. Miljö handlar också om att skydda liv.
#49 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
hasse Postat: 2006-02-01 10:18
Vi får skriva vel om Volvo, men måste försto att det handlar om en Ford Mondeo i Volvos fula kostym!!!
#50 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
PA Postat: 2006-02-01 10:38
Ja, visst är det några Fordgrejer i bilen, men långt ifrån så mycket vw/skoda som det är i en Audi. Tex är motorerna unika för Volvo. Den femcylindriga turbon finns visserligen i i Focus ST, men är ju faktiskt en motor som kom in i bilden för Fords köp av Volvo.
Hursomhelst, ford eller inte, är detta den enda Volvo som gett mig habegär sen 960:n gick ur tiden. Utvändigt är den RIKTIGT snygg, interiören är jag aningen tveksam till. De tog s60:ns design, föryngrade den och gjorde allt rätt den här gången.
Hoppas den är lika bra att köra som den är att titta på, och att grundmodellen slipper 15" plåtfälgar....
#51 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Marcus Postat: 2006-02-01 11:33
Det var det absolut dummaste jag läst på länge! Tror du verkligen själv på den smörja du skriver eller är du bara ute efter att provocera?
#52 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
David Naylor Postat: 2006-02-01 14:26
Hej allesamman!
För den som vill har jag de fem exteriöra bilderna + interiören som skrivbordsbilder här:
http://davidnaylor.org/blog/2006/02/new-volvo-s80
-desktop-wallpapers.html
De finns dessutom för många olika skärmstorlekar.
#53 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
David Naylor Postat: 2006-02-01 14:27
Det som stör mig mest är knapparna för el-inställning av stolarna. De har uppenbart tagits från Ford eller någon annat märke. Pilarna på knapparna, och knapparnas form är uppenbart inte "Volvo-style".
#54 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Niclas Postat: 2006-02-01 16:46
Jag tycker den ä snygg de ä bara volvo som kan göra bilar med egen prägel.
med tanke på att sverige ä så litet så mäste man ju säga att volvo ligger bra till.
#55 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Peter Postat: 2006-02-01 17:12
Den vore mycket intressant som kombi, en elegant o stor kombi är något jag önskar mig. Varför går motorerna inte att köra på etanol?
Miljö och förmånsvärde hade kunnat påverkas, ev ochså övrig driftskostnad.
#56 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
cc Postat: 2006-02-01 18:42
Ja den är lik nya Lexus Es från sidan över bakpartiet och c-stolpen. Och det kommer att bli en tuff konkurrent till Volvon i USA.
Tyvärr kommer japanen att dra det längsta stråt,speciellt om den kommer med hybriddrift,vilket den säkert gör.
Tyvärr har inte Volvo detta på programmet än,och ingen annan heller. Vilket är en nödvändighet för att lyckas fullt ut.
Att bara komma med en otidsenlig V8 är bara för att försöka blidka massan tillsdess man har en hybridversion klar att släppa ut på marknaden.
Tillsdess är det Toyota/Lexus som regerar,men frågan är vad har japanerna hittat på då när Volvo mfl kommer med hybriddrift......
#57 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
linus Postat: 2006-02-01 19:41
När jag praktiserade på Volvo fick jag tita på inredningen i den riktiga bilen(och känna) den är superfin!! kvalitetskänslan o designen(ni ser ju inte allt) e fantastisk! Inte en enda Fordknapp nånstans...
Såg den för övrigt bli krockad i 90 km/h bakifrån- den blir jävligt säker!
Vad alla (innerst inne) vet är den här kommer att vinna alla tester och knocka konkurrenterna...
Linus
#58 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
William Postat: 2006-02-01 20:13
kolla http://media.putfile.com/Volvo_S80_Newsreelden här
#59 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Industridesigner Postat: 2006-02-01 20:19
Måste bara kommentera alla som hävdar att Volvo "snott" exteriördesignen från BMW 5-serie... I princip samtliga designelement återfinns i annan volvoformgivning. Fronten från S80 Classic, S40/V50 och nya C70. Taklinjen från S80 Classic. Dörrsidorna med vecket från Volvo VCC. Bakljusen nya C70... Därmed inte sagt att jag älskar formgivningen av nya S80, men rip-off är det iaf inte.
#60 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Saber Postat: 2006-02-01 20:52
Hoppas den får äkta träinredning och inte nån jävla plastskit bara. Blir skitsur när tillverkare snålar med plastträ i bilar för över 250 000 kr
#61 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Flex Postat: 2006-02-02 11:00
Finns det något tråkigare i inredningsväg om vi inte snackar Bentley?
#62 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Saber Postat: 2006-02-02 11:14
Hellre trä än nåt trist billigt aluminiumkrafs. Men då ska det vara äkta! Skulle vilja ge stryk till de tillverkare som säljer dyra träimitationspaneler
#63 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Thomas S Postat: 2006-02-03 10:23
När jag bodde i Stockholm kunde jag se Volvos nya modeller mycket tidigt i deras utställnigslokal i Kungsträdgården. Om den nya kan ses där nu känner jag inte till, men finns det liknande lokaler i Göteborg där jag kan titta på nya S 80 redan nu?
#64 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Ev min nya Postat: 2006-02-03 10:25
Jaa, den ser helt rätt ut.
Dock, krav: jättesäker, tyst, etanol och kombi.
Då köper jag.
Lagom diskret men ändå snygg.
Inga falska "läppar" o annat krams som talar om att innehavaren har mindervärdeskomplex!
Sen gillar jag volvos engagemang i säkerhet som inte direkt ger poäng i stjärnor men i verkligheten typ antiwhiplash mm, samt frånvaron av giftiga gaser i kupen mm mm.
#65 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Rickard W Postat: 2006-02-03 20:46
Volvo bygger bilar till folk som gillar den tidigare designen..punkt. Volvo vill inte bygga en BMW eller Lexus ripp-off, utan en uppdaterat s80.....jag skulle aldrig köpa en Volvo då jag är fel kundgrupp. Jag är Alfa fantast själv. Men jag måste ge Volvo en kredit för designen. Detta är deras snyggaste traktor gittils...grattis alla Volvo frälsta bilen är skitsnygg. Hatten av...
RICKARD
#66 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Jens Postat: 2006-02-04 10:16
Klart bättre än gamla S80 som enligt mig var en designmässig flopp, den kändes omodern redan efter 1 år.
Nej, här har Volvo minsann hittat en egen snygg design som är klart snygg!
Känns som om Volvo är på rätt väg designmässigt. Ska bli intressant att se hur nya S60 kommer att se ut
när nya S80 är så här snygg.
(Att alla BMW-älskare säger att den är lik en BMW.. Kan det vara så att de tycker den är snygg men har svårt att erkänna det bara för att det är en Volvo?
#67 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
hasse Postat: 2006-02-04 23:55
Till PA och Marcus: oj vad sanningen gör unt, det är en Ford ville ni det eller inte. Det är inga dumheter eller provokation väx upp Marcus alla behöver inte ticka att den är snygg, inte min smak i alla fal. Det som VW/Skoda har gemensama delar med Audi bryr mig inte jag kör BMW!!! Ni kanske har störe hål i huvudet än det bakom mitkonsolen i nia Volvo.
#68 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
J Postat: 2006-02-06 10:22
Om jag inte tar fel så är det Volvo som haft huvudansvaret vid framtagningen av bottenplattan. Alltså är det en Volvo byggd på Volvo, och sedan blir det en Mondeo byggd på Volvo, Jaguar på Volvo osv. S40/V50 är byggd på Ford, låt gå för det. Ang. designen, smaken är som baken. Själv tycker jag att bilen är snygg men det känns redan som om den funnits på marknaden ett år.
#69 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
dal Postat: 2006-02-06 21:07
Är det här pressmeddelandet?
#70 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Observer Postat: 2006-02-09 11:41
S80 tycks ha lite 5-serie, lite 607 och lite Saab 9 3 över säg. Ser mer premium ut i denna tappning. Nu är det bara att hoppas att Leif Johansson och Volvo köper tillbaka PV.
#71 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
Kalle Postat: 2006-02-10 11:46
BMW, är det inte dom baseras på Hundkojan?
#72 Re: Nya Volvo S80: ”Skandinavisk lyx”
hasse Postat: 2006-02-10 16:23
Vad spelar det för roll det är en BMW ändå!