• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Söderlind: Tanka etanol i...

Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!

Sverige satsar stenhårt på E85-bilar, för miljöns skull.
Tyvärr verkar det vara helt fel väg.
Det förstår jag efter att ha samtalat med Scanias utvecklingschef Hasse Johansson, på den stora miljömässan Michelin Bibendum i Shanghai.

Scania har kört sina dieselbussar på etanol i över 20 år, och man är nu inne på sin tredje generation dieselmotorer som går på E95.
Det fantastiska är att man får ut i stort sett samma verkningsgrad med etanol i tanken som med diesel! 43 procent - mot 44 procent för dieselmotorer på dieselbränsle.

Bild 364980

Hasse Johansson, utvecklingschef på Scania.

Alla vet att en E85-bil drar mellan 30-40 procent mer bränsle än en vanlig bensinbil.
Och alla vet att en dieselbil drar cirka 30 procent mindre än en bensinbil.
Alltså borde vi konvertera dieselbilar för etanol, och inte bensinbilar.
Hasse Johansson säger lite skämtsamt att han brukar säga till Saabs chef Jan-Åke Jonsson: "När ska ni börja bygga riktiga etanolmotorer!"
Nästa år kommer Scania att sälja mindre lastbilar som går på E95, och dessutom kommer man testa hybridbussar i större skala i Stockholm. Kombinationen hybrid och E95 låter som en riktigt klimatvänlig lösning.
Det bränsle som Scania kör på består till 95 procent av etanol och fem procent av en tändförbättrare. Enligt Hasse Johansson är konverteringen av en dieselmotor för etanoldrift lite mer komplicerad än konverteringen av bensinmotorer där det mesta bara handlar om att materialen ska tåla etanolen.
"För en dieselmotor måste också spridarmunstyckena anpassas till etanolbränslet, men det är inga stora problem" säger Hasse Johansson.
På frågan om varför vi använder etanol till törstiga bensinmotorer i stället för energieffektivare dieselmotorer svarar Hasse: "Saab kunde för mycket om bensinmotorer och för lite om dieselmotorer."
Min slutsats är att Sverige styrt in på E85-spåret eftersom Saab lyckades övertala Göran Persson om att E85 är den rätta vägen. Tänk om Göran Persson också hade frågat Scania, och om de svenska lastbilstillverkarna Scania och Volvo hade haft ett intimt teknikutbyte med de svenska biltillverkarna… Då skulle vi redan idag kunna köra riktigt energieffektiva bilar på biobränsle, och alltså ha en etanolförbrukning på runt 0,6 l/mil jämfört med 1,3 l/mil som dagens törstiga Saab-E85-bilar drar.
Vi skulle alltså kunna komma dubbelt så långt per liter etanol, om vi tankade den i dieselbilar.
Men tåget har inte gått. Varför inte erbjuda valfri etanolblandning på besinmackarna?
Kör du en E85-bil får du E85. Många bensinbilar går för övrigt att köra på E15, men någon sådan säljs ju inte.
Kör du dieselbil konverterad för etanol får du en E95 med tändförbättrare.
Så vem blir först med en E95-dieselbil?! En sådan vill jag ha.

Det finns 52 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    MP Postat: 2007-11-16 09:48

    Tyvärr ger krönikan intrycket av att om man kör en diesel på etanol drar den lika lite mätt i liter/mil som om man kör den på diesel. Detta är inte sant, den kommer att dra betydligt mer mätt som volym. Problemet med etanolen är det låga energiinnehållet per liter. Verkningsgraden mätt som energi ut / energi in är nog i stort sett den samma för etanoldrift oberoende av motortyp. Att det går åt mer etanol räknat i liter / mil är egentligen inget större problem om bara prisskillnaden mot bensin/diesel är tillräckligt stor. Sedan att dieselmotorer har bättre verkningsgard än ottomotorer och därför är bättre oberoende av bränsle är en annan sak. Tack för bra tidning och hemsida !

  • #2 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    peter a Postat: 2007-11-16 09:53

    Stämmer detta verkligen???
    Det verkar ju alldeles för enkelt för at vara sant.
    Den som först släpper en motor som fixar detta har ju en JÄTTEposition på marknaden.
    Liten fråga: går det lika bra at köra på E85? Det är ju det som det finns distrubition för.

  • #3 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Niklas Postat: 2007-11-16 09:56

    Scania har kört sina dieselbussar på etanol i över 20 år? Det visar ju bara på hur stor makt Oljeindustrin har när inte den tekniken inte används på bilparken! Det är verkligen skrämmande om man kollar den här veckans rubriker om vad biltillverkarna visar upp. Teknik som inte skulle finnas möjligt att köpa förens 2015-2020 finns visst redan nu och börjar visas på mässor.

  • #4 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Lasse Postat: 2007-11-16 11:43

    Jag bygger om min C5 Diesel direkt!

  • #5 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Erik Postat: 2007-11-16 12:01

    Red ut det här, jag säger som mp. Du har fått det här med förbrukningen i VOLYM om bakfoten. Hoppas jag har fel.

  • #6 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Alrik Söderlind Postat: 2007-11-16 12:51

    Hej!

    Jag vet tyvärr inte hur det är exakt, de siffror jag fick från Scania gällde energieffektivitet, där man uppgav att diesel och E95 var lika bra (44 mot 43%) men det kan vara sant att det inte betyder samma sak i förbrukade liter, vilket efter lite eftertanke låter märkligt.
    Men som jag förstår det hela så är dieselmotor på E95 mycket energieffektivare än E85 med bensinbil.

  • #7 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Jack Daniel Postat: 2007-11-16 12:52

    Hörde en föredragning om dessa motorer för någon vecka sedan, så det som skrivs är sant. Det finns flera fördelar - eller nackdelar beroende på hur man ser det. Eftersom motorn måste byggas med en kompression avpassad för etanol går det inte att fuska, och köra motorn på tex diesel. Bensinversionerna är mer flexibla eftersom styrsystemen ändrar tändningen beroden på soppa, men det går alltså inte här. De sista 5 procenten är inte bensin utan en kallstartstillsats - det handlar således om E100 med tillsats på 5%.
    Grejen är dock att inte ens biodiesel eller syntetisk diesel kan konkurrera i fråga om låg CO2, dessutom ger etanolen extremt låga partiklar och NOx-utsläpp. Nackdelen är en högre brandrisk, så alla Scanior kommer vara utrustade med sprinklersystem i motorrummen.
    Alltihop förutsätter givetvis miljövänlig transport och framställning av etanolen, ingen regnskogsskövling eller förbränning av livsmedel utan cellulosa-bas i framställningen tex. Testanläggningen i Ö-vik är ännu inte lönsam, men de menar att deras virkesbehov inte är så stort som man tror, vi behöver inte kalhugga Sverige för att driva bilarna, vi har träd så det räcker och blir över. Spännande utsikter - vi och andra skogrika länder kan kanske bli rikare än araber och norrmän till slut?

  • #8 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Henrik Postat: 2007-11-16 12:57

    Alrik säger först rätt, att förrukningsökningen på 30-40 % med etanol skulle kompenseras med 30-40 % högre verkningsgrad hos dieselmotorn. Alltså "nollsummespel", dvs man skulle sluta på en förbrukning som en ottomotor som kör på bensin, men hans slutsats blir ju helt fel i slutet av artikeln: då säger han att vi skulle kunna få en förbrukning på 0,6! Istället för 1,2! Snarare nåt mittemellan Alrik, ca 0,9-1,0 skulle jag tro! (För en stor bil; naturligtvis beroende på bilstorlek.)
    En person frågade om E85 går bra istället för E95. Borde inte gå. Tändförbättraren ska ju höja cetantalet och bensin (15% i E85) har ju lågt cetantal. Cetantal och oktantal är omvänt proportionella om jag minns kursen i förbränningsmotorteknik rätt.

    P.S. Scania är bäst i Sverige på motorer skulle jag tro. Man har en fungerande HCCI-motor framme (!), man är de enda som klarar Euro5 utan additiv och man har hybridbuss färdig som prototyp!

  • #9 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Daniel Postat: 2007-11-16 13:35

    Man får inte glömma att nyckeln till nästan lika hög verkningsgrad med etanol som för diesel ligger i ett mycket högre kompressionsförhållande. Med andra ord en "ombyggnation" är inte gjord i en handvändning.

  • #10 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Niklas Postat: 2007-11-16 13:43

    Man behöver väl inte bygga om! Utan börja införa det på kommande bilmodeller + hybrid drift. Då sjunker förbrukningen lite till och vi kan köra på förnybara bränslen utan att slakta hela regnskogen. Tjänstebilssektorn ser ju till att nya begagnade bilar finns att köpa för privat kunder inom 1-3års lopp. Att få in bilar med sådana lösningar till tjänstebilssektorn ger snabb effekt och låter vanliga människor köpa en begagnad miljöbil inom 1-3år.

  • #11 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    FS Postat: 2007-11-16 14:32

    Välkommen till prisutdelningen för bästa verkningsgrad! Kandidater - 1. Nicolaus Otto
    2. Rudolf Diesel
    3. Felix Wankel
    Och vinnaren är ... *trummvirvel* ... Rudolf Diesel! - OAVSETT vilket bränsle vi förbränner! Andra plats går till Nicolaus Otto och tredjeplatsen går till Felix Wankel!

    Slutsats : Hög kompression och självantändning Is The Shit! Och tydligen gäller det oavsett om vi förbränner olja, bensin eller sprit i cylindrarna.

  • #12 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Stefan Öhman Postat: 2007-11-16 14:39

    Varför satsa på denna svenska etanolhysteri över huvudtaget? en felsatsning med subventioner, inget långsiktigt i det och därmed inget bra miljöalternativ. Satsa på diselhybrid och vätgas för att slutligen övergå till vätgas helt och hållet. BMW och Honda har redan framme vätgasdrift.

  • #13 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    karlmb Postat: 2007-11-16 15:11

    Först bara, vad Scania pratar om är den specifika förbrukningen, vilket förstås är den enda jämförbara storheten. Alltså kWh ut/kWh in. Om det sen leder till större volymförbrukning med t.ex E85 pga mindre energiinnehåll, är ju helt ointressant, först när vi närmar oss elbilarnas begränsade räckvidd är detta något att bry sig om, en större tank är ju nästan gratis.
    Sanningen är sedan nog den att det finns andra skäl till varför Scania för fram etanol som framtidens bränsle i dieselmotorer, trots att man verkar emot naturlagarna eftersom alkoholer naturligt har ett lågt cetantal, och är bäst lämpade i Ottomotorer.
    Verkningsgraden kan bli väl så hög i en Ottomotr som byggs för att verkligen utnyttja det höga oktantalet och etanolens andra fina egenskaper optimalt. Detta är visat sedan flera år, t.ex här:
    http://www.eri.ucr.edu/ISAFXVCD/ISAFXVAF/SuTCAF.pdf
    Som framgår i rapporten kan man nå till omkring 40-42% med en Ottomotor på "rätt" bränsle.
    Till detta kommer möjligheten att en gång för alla bli av med emissionsdebatten gällande tunga fordon. NOx är fortfarnade delvist olöst liksom partiklarna som blivit mindre och därmed farligare på senare år, och så snart lagkraven närmar sig de specifika (alltså i relation till motoreffekten) nivåer som vilken Otto-personbil sedan 90-talet klarar hur enkelt som helst, blir det problem.
    De NOx-katalysatorlösningar som nu börjar bli vanliga på dieslar är både dyra och inte på långa vägar lika effektiva som en vanlig 3-vägs kat man hittar på Biltema idag. Dessutom kommer de att kräva tillskott av bränsle så de fina effektivitetssiffror man skryter med i dieselbranchen kommer att naggas betydligt i kanten.
    Nej, jag misstänker att Scanias fixering vid diesel, men ändå etanol, snarare har att göra med att man helst vill slippa byta motortyp och transmissionskomponenter. Tillsvidare vågar man inte ta det naturliga steget över till Otto.
    En Ottomotor kommer att få mindre vridmoment på låga varvtal men högre specifik effekt och skulle kunna krympas kraftigt i slagvolym. Visserligen kan man ju inte gå ned till personbilsdimensioner bara för att det finns flera personbilar som har uppåt 500 hk, men man skulle säkert kunna mer än halvera dagens jättemotorer till 5-6 liter från dagens 12-16 liter med tillräcklig hållbarhet.
    Varvtalsspannet skulle enkelt kunna dubblas iaf, vilket skulle ge möjlighet till halvering av antalet växlar i de gigantiska transmissioner som finns i dagens tunga fordon.
    Allt talar alltså för en övergång till den lättrenade Otto-motorn om man ser alkoholer som framtidens bränsle.
    Och jag tror det är på gång...
    Vem blir först med en renodlad Otto-motor i ett tungt fordon?
    Jag tror det kan bli snart om vi bara slipper den värsta lobbismen mot etanol vilken uppnebart syftar till att göra allmänhet, media och makthavare osäkra på vilka bränslen som har en framtid så man inte fattar några beslut alls. Business as usual, dikterat av fossilindustrin.
    Vi andra kan enkelt konvertera våra bensinbilar till etanoldrift! Se hur enkelt på etanol.nu

  • #14 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    neli Postat: 2007-11-16 16:13

    Saab Powertrain ligger i Södertälje. Tillverkningen av motorerna ligger där. Tycker att det hade varit vettigt om Saab/GM lagt ut en beställning på en etanolkonverterad Opel-diesel E95 på Scania. Fast Scania prislapp hade kanske blivit saftig eftersom man vill ha sina bästa ingenjörer för sig själva.

    Det här visar väl också att det faktiskt fanns potentiella synergier mellan gamla Scania och Saab. Undrar om inte Saab borde fortsatt att köpa bensinmotorer från någon annan och låtit Scania utveckla dieslar. Med tanke på att Ford köpt Peugeot-dieslar hade det kanske inte varit någon orimlig tanke att man skulle kunna hitta köpare till en egen diesel. Volvo och Scania skulle kanske också ha kunnat samarbeta om personbilsdieslar för att få skalfördelar.

  • #15 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Niclas Postat: 2007-11-16 16:26

    OM etanoldieseln slår igenom så borde det ju vara positivt för alla oss som funderar på att köpa en otto-etanol!? Det skulle ju betyda att bränslet finns kvar och med större distrubition, även om dessa bilar kanske drar mer etanol. Och ha tillförssikt, både etanolmotorn och etanolproduktionen är i generation 1A, utveckling lär ske bara tillverkarna/forskarna ser att det finns en framtid/ekonomi för det

  • #16 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    neli Postat: 2007-11-16 16:54

    Även om dagens bensin/etanolmotorer inte är så effektiva så har de följande fördelar:

    1. Efterfrågan ger ökad produktion. Det förbättrar möjligheterna för dieselmotorer och bränsleceller som drivs med etanol.

    2. Vi får en utbyggd infrastruktur för etanol. En tank för E85 borde kunna konverteras till E95. Har macken två E85-tankar borde den ena kunna bli E95.

    3. De som har en bensinbil som kan köras på etanol blir skyddade mot fantasipriser på bensin om oljepriset rakar iväg mot 150 dollar/fat. Redan idag är det möjligt att producera etanol till lägre pris än världsmarknadspriset för bensin. Det här tycker jag är en grej som förbisetts.

    5. Cellulosa-etanol skulle kunna ge en hållbar inkomstkälla för en del länder i Afrika som annars blir kroniskt beroende av bistånd. Slapp vi ge bistånd skulle det bli 30 sparade miljarder för svenska skattebetalare, eller runt 5000 :- per år för varje vuxen svensk medborgare.

  • #17 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Daniel Jakobsson Postat: 2007-11-16 17:29

    Om man tar sig friheten att teoretiskt omräkna bränsleförbrukningen i liter/100km räknat med bränslets energiinehåll/liter som underlag, borde det för en dieselmotor som körs på 95 procentig etanol bli med en faktor på ca 1,64 om man antar att den 5 procentiga tändtillsatsen har samma eneriinehåll som dieselbränsle http://www.energimyndigheten.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC125710A003E8708/$file/Bilaga%201%20Omvandlingstal.pdf För en dieselbil som drar ex 4,9 liter/100km blir då bränsleförbrukningen med 95 procentig etanol istället 8,03 liter/100km dvs betydligt lägre än med dagens etanolkonverterade ottomotorer. Detta var i teorin om det sedan stämmer i praktiken är en annan femma.

  • #18 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Roy Postat: 2007-11-16 18:03

    Av de (för mig) nya tankarna, visst, men ännu mer av kunskaperna och engagemangen i inslagen.
    Karlmb's invändning bör undersökas närmare.
    Hur som helst så verkar det finnas hopp om framtiden.

  • #19 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Onehp Postat: 2007-11-16 18:58

    Karlmb har intressanta tankar.
    Vad han har bortsett ifrån är livslängd. Ökad varvtal ger ökad slitage. En lastbil kör många, många fler mil än en personbil och klarar sig mycket längre utan service. Man kan inte bara strunta i det.

    Och värför sikta in sig på lastbilen när man borde ändra på personbilen först? En Saab biopower som (oftast) fraktar endast en person drar 1,3l/mil, en lastbil som har en last som väger flera hundratals gånger(!!) mer än saab-föraren klarar sig på drygt det dubbla - 3l/mil diesel.

    Klart att lastbilsbranchen (och logistikbranchen) ska förtsätta bättra sig, men kanske vi kan hålla oss till bilar här - där slöseriet är störst!

  • #20 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    karlmb Postat: 2007-11-16 19:19

    Onehp: Du kanske inte såg att jag tänkte på livslängden.
    Det är inga problem att bygga en motor med 500Hk på säg 3 liter.
    Jag räknar intemed att den skulle hålla så värst länge för den skulle få ligga och varva5-7000 rpm rätt ofta i en fullastad tradare.
    Detta burkar vara argumentet emot mindre motorer i tunga fordon vilket jag menar inte håller längre.
    Min vision är en aning större (än personbilarnas) motorer som varvar max typ 4000 rpm. Då kan dessutom de rörliga delarnas massa hållas nere eftersom det är masskrafterna som står för de största krafterna på högvarviga motorer.
    Säg då att man bygger en Ottomotor på 5-6 liter och ett maxvarv på 4500 rpm, alltså i runda slängar hälften så stor som dagens "manliga" lastbilsmotorer.
    Denna motor skulle inte alls bli lika påkänd som en 3 liters motor.
    Sedan blir den också så mkt mindre och billigare att det kanske tom lönar sig att byta motor dubbelt så ofta som idag.
    Min slutsats är att dagens motorer är en aning dinosaurielika med ett enormt vrid ända nere från 500 rpm.
    T.ex. har fler och fler automatlådor som skulle kunna kompensera för ett större växlingsarbete just vid starten om det nu blir ett problem.
    Sedan får man förstås ta med i bilden att en Otto-motor på dellast inte är lika effektiv om en diesel. Detta kan man dock komma ifrån mha direktinsprutning, Mercedes 350 CGI är ett exempel på det.
    Man uppger själva att denna motor är effektivare än deras egna dieslar i ett rel. stort lastområde.
    Ytterligare kompensation kan man få om man bygger en hybrid, då kan motorn styras att aldrig gå på de sämsta lastpunkterna.
    Ngn skrev att vi bör hålla oss till personbilar, tja artikeln handlade ju om Scania, men jag kan hålla med om att de sk miljöbilarna som subventiontioneras enbart pga partikelfälla fn, är ett stort problem för miljön.
    Man struntar helt i NOx-problemet där och klappar endast tillverkaen på ryggen om han lyckats få dit ett partikelfilter.
    Som väl är är det slut på subventionerna efter nyår.

  • #21 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Henrik Postat: 2007-11-17 11:38

    Frågor till karlmb:
    1. Hur slipper du pumpförluster med DI om du inte kör med öppen trottel hela tiden?
    2. Hur kan du tro att en åkare vill ha en lastbil vars motor du får byta; vad får denna lastbil för andrahandsvärde? Vem vill köpa den?
    3. Hur kan du tro att en lastbil kan ha lätta kolvar? (Scania har starkare/tyngre kolvar på "högtrycksvarianten" av V8:an.)
    4. Hur kan din teori om mindre cylindervolym motiveras när branchen går mot större volymer? (Volvo har bytt från 12 till 13 liter och Scania från 12 till 13 resp. 14 till 16 liter.)
    5. Hur kan du negligera bra moment på låga varvtal; det som lastbilsföraren efterfrågar?
    6. Hur kan transmissionerna bli mindre om du måste växla ner momentet mycket mer (dubbelt) om du dubblar varvtalet? Utgående moment till kardanaxeln är ju detsamma.
    7. Hur kan du förorda dubbelt varvtal när slitaget ökar till det dubbla (eller exponentiellt tror jag det är)? Dessutom är det lättare att styra förbränningen med lågt varvtal. Förbränningen "hinner med".
    8. Talar du om överladdade ottomotorer eller sugmotorer?


    Angående det som Alrik blandade ihop: Verkningsgraden och förbrukningen. Här har karlmb helt rätt. En motor som går på etanol har ungefär samma verkningsgrad (1 %enhet sämre för Scania). I en ottomotor bör den bli bättre pga etanolens kylande verkan i förbränningsrummet och högre oktantal. Energiinnehållet är ca 40 % lägre i etanol men motorn drar i teorin endast 35 % mer pga ökad verkningsgrad. I Scanias fall skulle motorn dra 44/43*1,4 gånger mer med etanol än diesel, dvs 43 % mer. Då har jag inte tagit hänsyn till bränsle (E85/E95).

  • #22 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    karlmb Postat: 2007-11-17 20:07

    Henrik:
    1. Med DI är tanken att kunna köra med så öppen trottel det går, för att minska pumpförlusterna som är det som till största delen står för skillnaden i dellasteffektivitet mellan en Otto- och en dieselmotor.
    I fallet fullastad lastbil är nog momentuttaget rätt högt hela tiden varför problemet är mindre än i en personbil som ofta bara körs i en 5:e-del av topphastigheten.
    2. Tja, om lastbilen blir billigare i inköp och kan lasta mer pga en lättare drivlina förstår jag inte varför det inte kunde bli verklighet. En del lastbilar få ny motor redan idag om de gått långt. Allt handlar om totalekonomi, inte om hur det var förr. ("riktiga grejor skall hålla i evighet")
    Men jag tror faktiskt inte livslängden behöver bli så mkt kortare om man gör som jag förordar, se mer nedan.
    3. "Lätta" är ju ett relativt begrepp. De höga trycken som kommer av dieselprocessen ger mkt större påkänningar på motorns inre delar än Otto. Här finns alltså en nackdel för Dieseln. (Som bidrar till slitage pga friktion)
    4. Tja, om det inte handlar om gammalt hederligt hästkraftskrig så är det väl att man vill kunna lasta mer, vilket förstås kan vara bra ur miljösunpunkt (färre bilar på vägarna). Vad jag pekar på är att man kan få samma effekt med mindre motor om man går över till Otto.
    5. Som sagt, det kan krävas om fordonet är tungt, av den anledningen har man många växlar i en lastbil. Fler och fler vill inte växla manuellt idag utan låter ändå en automat lösa växlingarna, det kan tom ge förbrukningsvinst idag. Jag menar då att man argumentet för en råstark motor som klarar en slarvigt hanterad koppling med full last, minskar. Föraren efterfrågar alltså inte detta om bilen går bra att köra ändå.
    6. Den blir förstås mindre och billigare om man kan halvera antalet växlar. Det kan man ju (iaf i teorin) om man dubblerar det körbara varvtalsområdet för motorn. Totala utväxlingsförhållandet har inget med detta att göra, beror ju bara på kuggförhållandet i slutväxeln/navreduktionen.
    Kardan blir lika påkänd, ja, iaf om man inte ändrar slutväxlen.
    7. Dubbelt varvtal leder inte nödvändigtvis till dubbelt slitage, mkt påverkar, särskilt i en så olikformigt snurrande motor som en jättediesel. med en perfekt snurrande, högvarvig turbin eller så, skulle 100 ggr högre varvtal inte vara några problem t.ex.
    En annan sak som skulle minska slitaget är att oljenedbrytning + nedsmutsning blir radiklat mindre om man slipper sot ifrån dieselförbränningen. Detta kan förlänga oljebytesintervallerna och/eller ge billigare filterlösningar vilket också sparar pengar för åkaren.
    8. Skall man få ut tillräckligt med effekt är det nog nödvändigt att ha överladdade motorer, både med Otto- och Dieselmotor i en lastbil.

  • #23 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Oraklet Postat: 2007-11-18 06:55

    Pumpförluster minskar man med variabla ventiltider, helst med fritt styrda ventiler utan kamaxlar. Detta ökar också avgasåterföringen och minskar NOx.

  • #24 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Conny Carlsson Postat: 2007-11-18 11:59

    Etanol kommer inte att frälsa världen,enligt Toyota.
    Troligtvis är det bara en fluga här uppe i Norden. Kommer troligtvis att själv dö som bränsle inom en ganska snar framtid.

    Vissa kommuner har ju köpt in etanolbilar för miljönsskull heter det. Nu står det i kommunens bilar att bilarna ska tankas med bensin för annars startar inte bilarna ! Vart tog miljövinsten vägen???

    Vilket vansinne!

  • #25 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    karlmb Postat: 2007-11-18 13:49

    Tydligen har Toyota en annan uppfattning än Scania, varför skall vi tro på just Toyota?
    Det är inga problem att kallstarta en FFV-bil i -15 grader åtminstone.
    SAAB har lyckat kallstarta en E95-motor i -25 grader så du är helt ute och cyklar.
    Vil du verkligen lära dig någom etanol som motorbräsnle så besök etanol.nu

  • #26 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Oraklet Postat: 2007-11-18 14:23

    Inga problem med vinterkallstarterna när jag körde min prius på etanol. Lägsta temperaturen var -14 den vintern.

  • #27 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Mattias Postat: 2007-11-18 17:46

    Du verkar ha mycket kunskap om ämnet men att vi i framtiden ska ha tunga fordon med ca 5 liters ottomotorer låter väldigt främmande! Har du överhuvudtaget kört en vanlig lastbil med släp som väger 60 ton? Man behöver minst 2500Nm för att kunna framföra ett sådant ekipage på ett vettigt sätt! Hk är ointressant! Montera en av världens starkaste ottomotorer för bilar typ MB V12 turbo i en lastbil och häpna av hur slö den är! Motorljudet skulle dock bli intressant ur två 8" pipor utan luddämpare...

  • #28 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    tommy Postat: 2007-11-19 07:29

    Undrar om det är artikel författaren eller Hasse Johansson som säger att Etanolförbrukningen skulle gå ner til 0,6l/mil med konverterad diesel???
    Verkningsgraden kanske är lika men förbrukningen beror på energiinnehåll i första hand eller hur!

  • #29 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Fredrik Postat: 2007-11-19 08:54

    Allt handlar om vridmoment när det gäller lastbilar.
    Allt skitsnack om att det är ett Hk krig och att alla bara vill ha mest hk på skylten på sina lastbilar är skitsnack från folk som inte vet bättre.

    Växlingar sliter på drivlinan och kostar bränsle, automater är hemsk inneffektiva i en lastbil de drar en massa bränsle men spar drivlinan.

    De flesta har/kommer gå över till någon sort av automatiskt växlade manuella lådor Opticruise/Ishift osv det är bättre än hydrauliska lådor. Men om man ska dra riktigt tungt då är det hydrauliskaut. som gäller det enda som kommer att få transmissionen att hålla.

    Du kan/vill inte sitta och växla hela tiden i en lastbil du måste ha vrid så du slipper växla.
    En Otto är hopplöst efter i detta avseende.
    Vad har de kraftigaste Otto motorerna för vrid i dag 5liter/700Hk/1000Nm/6500Varv?
    Ja va bra! Då saknas det bara 500Nm för att vara jämbördig med en 9Liter/250Hk/1500Nm/2500varv
    Vilken motor kommer att hålla längst i en lastbil tror du,
    räkna på 500000km per år?
    En Volvo/Scania 600+hk har 2400Nm 2400!!! det är där kampen ligger, det är därför de har 16Liter inte för att få mkt Hk, det kommer automatiskt.
    Man vill lägga i högsta växeln sätta varvet på 1000 lr mindre och åka Sthlm-Wien utan att växla i bästa fall, uppför som nerför, det är bränsle effektivt.
    Otto motor i lastbil... köp dig en Peterbuilt där tror jag att du kan få det om du vill, men å andra sidan får man oftast bara dra 26ton i staterna mot 40-60ton i Sverige, och då kan ju en bil motor fungera...

  • #30 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    johoan Postat: 2007-11-19 09:19

    bör lyfta snart... Om alla personbilar gick på el så skulle sverigen elanvändning ökan med typ 7% och inget skulle behöva göras åt kraftnätet. 400 stora vindkraftverk till havs skulle kunna täcka det. Gå in på http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254forsk/819906elxix/index.jsp och läs, se även powerpoint-presentationerna som finns länkade till./J :)

  • #31 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Mugge Postat: 2007-11-19 09:49

    Man måste alltid hålla i minnet att jordens ekosystem har en mycket begränsad produktionskapacitet. Den totala årliga nettoproduktionen omräknat i energi är mindre än energin i den olja vi årligen förbrukar. Börjar vi sedan lägga på andra begränsingar som att vi faktiskt vill producera mat på en del av arealen räcker etanolen bara till att ersätta några få procent av oljenergin globalt sett.

  • #32 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Onehp Postat: 2007-11-19 10:26

    En Scania 620 V8 har 3000Nm i vrid!!

    Ska man matcha den dragkraften med en atmosferisk ottomotor med halva kapacitet, 8l, (som har typ 800Nm) så behöver den varva mycket mer än 4500 varv. Närmare bestämd 2000rpm (maxvarv Scania)x(3000NM/800NM)=7500rpm.

    Inte ens en Dodge Viper motor varvar så mycket - och den behöver inte hålla länge.

    Man kan förståss turboladda ottomotorn, men det blir inte direkt bättre med hållbarheten då...

    Som sagt, intressanta tankar Karlmb, men vifta inte undan befintlig teknik för lätt.
    Dessutom, en lastbil är inte så dyr som du kanske tror. Beprövad teknik håller och är rätt så billigt. Om du fortfarande tycker att du har nåt som kan matcha detta, ingen stoppar dig från att ringa till Scania för att bolla lite idéer ;-) Jag kan göra lite åt dig också...

  • #33 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Kent J Postat: 2007-11-19 10:41

    Bekräftar det vi redan visste - Saabs å Volvos s.k. Miljömotorer är bara bluff å båg!

    Hellre 100 mil med en effektiv diesel, än 100 mil med en sörplande E85:a - eller ännu värre - en "BioPower" som körs på bensin och som inte tar sitt ekonomiska ansvar för miljön...

    Mvh

    Kent J

  • #34 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Bengt Persson Postat: 2007-11-19 11:06

    Äntligen när man låter folk med kunskap komma till tals.
    Släng ut "miljötomtarna (MP) dom tycks ju inte begripa hur problemen skall angripas.

  • #35 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Nicke Postat: 2007-11-19 12:21

    Detta känns helrätt på något sätt.
    Fågan är hur man går vidare med detta, upp på regeringsnivå för beslut.
    Denna information måste spridas och debatteras!!

  • #36 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Arne Postat: 2007-11-19 20:11

    Du som konsument kan påverka detta och vägra köp etanolkonverterade bensinmotorer. Hur kan detta vara subventionerat av staten att en bil kan dra 1,2-1,5 liter milen när det finns en bättre väg. Skriv till Andreas Carlgren och sätt tryck på en förändring. De svenska tillverkarna har här en möjlighet att rycka ifrån konkurrenterna med en etanolkonverterad diesel och hybrid. Det finns idag många miljöbilsåkare som är rejält besvikna och kommer inte göra om samma misstag igen.

  • #37 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Erik Postat: 2007-11-20 11:15

    Det är bra att man får ut mer energi från etanolen, men det löser inte grundproblemet med det bränslet.

    Undantaget biodiesel så får man per hektar mark ut minst energi jämfört med andra gångbara biobränslen. Det gäller för allt från svensk vete, energiskog/skog, majs och sockerrör.

  • #38 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Martin Widmark Postat: 2007-11-20 15:58

    Hur man producerar etanol är inte likvärdigt. Att göra som i USA och göra etanol ifrån majs är en förlustprocess. Mycket sämre än att producera etanol ifrån vete, som iaf inte går minus. Bäst är sockerrör, som har ett stort nettoöverskott av energi.

    Man forskar mycket på att göra etanol ifrån cellulosa, och den processen är mycket lovande. Kan man göra bränsle av stubbar och ris, sånt som blir över ifrån skogsindustrin och få ett stort nettoöverskott av energi.

    Så visst är det skillnad.

  • #39 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Erik Postat: 2007-11-20 16:12

    Hej Martin, du missade min poäng. Det finns alltid ett bättre alternativ än etanol oavsett vad man utgår från.

    Vete och sockerör blir mer biogas än etanol. Skogsvaror blir mer metanol, DME eller biogas (tror även att syntetiskt diesel ligger bättre till) än etanol.

    Med andra ord, står du med en knippe vete i handen och vill få ut så mycket biodrivmedel som möjligt ska du inte välja att göra etanol.
    Står du med en Sockerbeta och vill få ut så mycket biodrivmedel som möjligt ska du inte välja att göra etanol.
    Står du med en hög grenar och toppar och vill få ut så mycket drivmedel som möjligt så ska du inte göra etanol av det.

  • #40 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Bengt Johansson Postat: 2007-11-20 17:03

    En liten kommentar till diskussionen om att köra en ottomotor i en lastbil kan kanske vara på sin plats. Både Volvo och Scania använder ottoprincipen till sina gasmotorer som används i många bussar. Det går utmärkt att köra med samma grundmotor som diesel och effekt och vridmoment kan bli samma. Att konvertera en gasmotor till etanoldrift är inte så svårt. Gör man det rätt kan också verkningsgraden vara samma. Wärtsilä Diesel anger till och med högre verkningsgrad för sina gasmototer än för motsvarande dieselmotor. De är stora motorer dock och inte små 16-liters.

    För övrigt ganska intressant att många inte förstått skillnaden mellan effekt och vridmoment. Det är effekt som behövs för att driva en bil. Genom att spela med utväxlingen kan man alltid välja mellan varvtal och vridmoment. En mopedmotor kan ge högre vridmoment på hjulen än den största lastbilsmotorn om vi bara väljer utväxlingen tillräckligt hög. Med ca. 5 Nm ut från en mopedmotor räcker det med 1000:1 för att klå värsta Scanian.

  • #41 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Urban Postat: 2007-11-21 14:08

    Jag blir fruktansvärt trött på allt detta gnällande på etanolen. Visst, det är itne ett bränsle som är hållbart i längden men se det för vad det är. Ett första steg och något som har hjälpt miljötänkandet inom bilindustrin. Om man ska göra som väldigt många här och tänka att vi måste hitta det ultimata sättet att transportera oss på och under tiden förbränna fossila bränslen så ser jag en av två utvägar. Endera susar vi omkring i flygande bilar med helt utsläppsfria motorer eller så gör vi slut på all olja och förstör jorden. Jag vet vilket av alternativen jag satsar mina pengar på. Om vi däremot ser till att göra en gradvis övergång till bättre framdrivning så kan vi ha en möjlighet att faktiskt komma i mål med att få fram miljövänliga bilar. Om vi harvar runt med halveffektiva hybridbilar och törstiga etanolbilar en stund så kanske vi till slut via snåla hybridetanolmotorer kommer fram till en fungerande långsiktig lösning med elmotorer eller vätgasdrift. Men ska vi vänta tills det finns så lär vi slakta jorden innan vi har hittat nirvana!

  • #42 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    ulf johansson Postat: 2007-11-21 20:06

    Att politikerföraktet ökar har ju sina orsaker. Att de är odugliga lögnare kan ju vara en bidragande orsak....................
    Varför har aldrig detta publicerats i svensk press?
    Dum,dummare e85.

  • #43 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Martin Widmark Postat: 2007-11-21 20:35

    Jag anser inte att du har helt rätt, men delvis är jag med. Biogas är enklare och effektivare att framställa ur det mesta som ruttnar idag. Metanol däremot är det inte, den billiga metanolen har diverse föroreningar i sig som gör den direkt olämplig som motorbränsle. Renad metanol är inte billigar att framställa än etanol.

    Men biogas är skoj. Problemet är att biogas är just gas, den går inte distribuera runt i landet på något billigt eller enkelt sätt. Den blir väldigt lokal av sig. Dock kan den mycket väl ha sin plats som bränsle till bilar. Problemet är att konvertera existerande bilpark inte är enkelt. Det tar 10-15 år för bilparken att bytas ut, vilket är lite för lång tid att vänta.

    Vill man idag vara miljövänlig med sin inte helt nya bensinbil är etanol ett utmärkt alternativ. Att konvertera existerande bilpark till etanol är snabbt och enkelt gjort. Etanolen fungerar i existerande distribueringssystem för flytande bilbränsle. När vi gör den av vete eller sockerbetor här i Sverige tjänar miljön stort på det. Kommande cellulosateknik kommer göra vinsten ännu större och göra oss oberoende av brasiliansk sockerörsetanol.

    En annan alkohol som det inte hörts så mycket om är butanol. Det finns tydligen problem med framställiningsprocessen av bio-butanol, men löser det sig så får man ett bränsle som rakt av funkar i en bensinbil. Ingen konvertering kommer behövas.

  • #44 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Erik Postat: 2007-11-21 22:10

    Hej igen Martin.
    Vi har nog ungefär samma uppfattning om hur saker ligger till, fast vi har lite olika visioner :-)

    Jag ska inte säga emot dig, men själv tycker jag att tiden är mogen för att satsa på en infrastruktur för biogas och få ut så mycket energi som möjligt av vår "biomassapott" samt att på allvar börja introducera framförallt DME.

  • #45 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Markus Postat: 2007-11-22 11:43

    Går även dieselkonverterade bilar att få med flexifueldrift skulle det här verkligen vara någonting bilindustrin borde titta närmare på. Kan någon upplysa mig om huruvida det går?

    Sedan, när vi pratar verkningsgrad får vi inte glömma att tubron höjer verkningsgraden. När man jämför ottomotor och dieselmotor ska man alltså jämföra med en ottomotor MED TURBO. Annars blir jämförelsen irrelevant. Många dieselkramare gör nog den missen...

    Men visst är det en intressant artikel.

  • #46 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Simon Postat: 2007-11-24 11:29

    Mycket intressant artikel och mycket intressanta och lärorika även om det finns en del direkta felaktigheter.

    Nästa miljöartikel tycker jag ska fokusera på diesels nackdelar som just nu verkar åtnjuta en slags imunitet mot kritik tom från vissa miljöprofiler. Har aldrig sett några belägg för att kväveoxid/oxider inte skulle vara farliga längre. Hela tiden redovisas koldioxidutsläpp/km, redovisa även kväveoxid/km så kommer många sk "miljödieslar" att stå i skamvrån

  • #47 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    För h-e Postat: 2007-11-26 14:54

    Alriks uträkning om milförbrukningen av etanol är som många andra har påpekat helt fel.

    Att en dieselbil drar mindre LITER BRÄNSLE än en bensinare beror på a) dieselmotorn är effektivare, och b) diesel innehåller mer energi än bensin per LITER BRÄNSLE.

    Det är bväldigt roligt at Scania nu vill tillverka etnaolmotorer för tunga forodn igen, det var bara 5 år sedan som de la ner tillverkningen av etanolbussar, men fick starta den igen för att kunderna kom och bönade och bad. Så hur jävla duktiga är dom egentligen?

    Nämnde Scania någonting om liter/mil för sina etanolkonverterade fordon? Näe, just det.

    En Passat som i bensinare drar 0,75 drar 0,6 med diesel. Om en etanolkonverterad diesel drar ca 65% fler liter bränsle än om man kört på diesel (enligt någons uträckning nedanför), så skulle man hamna runt 1,0/mil med E95. En ottomotor konverterad till etanol kanske 1,1 l/mil E85.

  • #48 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Peter Ahlvik Postat: 2007-11-26 21:07

    Jag har snabbt ögnat igenom alla kommentarer och kan konstatera att ämnet verkar intressant.

    Jag har de senaste 15 åren i olika publikationer lyft fram möjligheten att använda etanol i dieselmotorer till lätta fordon. Intresset har minst sagt varit svagt för det jag förespråkat. Kanske har jag varit för tidigt ute.

    Låt mig börja med att nämna att tekniken testades i två provbilar redan i början av 1990-talet, dock med metanol och inte etanol som bränsle. Tekniken fungerar emellertid ungefär lika bra för etanol som för metanol och en av bilarna testades också på etanol.

    Det finns några för- och nackdelar med etanoldrivna dieselmotorer av vilka jag skulle vilja framhålla följande:

    * En etanoldiesel kan inte göras bränsleflexibel; en klar nackdel under en introduktionsfas när tanksställen inte finns.

    * Även om verkningsgraden är hög kan den inte fullt ut kompensera det lägre energiinnehållet i etanol jämfört med bensin. Förbrukningen (volym) skulle bli ca 15% högre för etanol än med bensin. Bättre än i dag, förstås...

    * Motorstrukturen måste tåla höga tryck, dvs. det är en dieselmotor som man skall utgå ifrån vid konverteringen. Det blir en dyrare motor. I princip samma kostnad som för en dieselmotor.

    * Man behöver inte använda tändförbättrare. Glödstift var det alternativ som testades i båda de prototypmotorer från början av 90-talet som jag nämnde. Sedan dess har glödstiften utvecklats vidare. Scania borde fundera på detta alternativ!

    * Kallstartproblemet blir ett minne blott med en etanoldieselmotor. Scanias motor startar på några röda sekunder vid -30°C.

    * Emissionerna är inget större problem. De bästa resultat som nåddes i början på 90-talet med metanol som bränsle gav en NOx-nivå nära Euro 6 (2015). Tekniken var då inte fullt utvecklad med delvis mekanisk motorstyrning. Visst kan man göra bättre än så i dag.

    * En ottomotor för etanol kan förbättras ur verkningsgradssynpunkt även om den inte kan bli lika bra som en etanoldiesel. Kanske är detta värsta stötestenen för konceptet. Blir inte fördelen inte tillräckligt stor är detta den lösning som vinner på kort och medeellång sikt. Man kan också behålla bränsleflexibiliteten för en sådan motor även om man kommer att tappa massor av hästar när man kör på bensin (motiv att tanka E85?). Valet av en etanoldiesel blir inte lika lätt när man väger in sådana aspekter. Kanske är de inte så dumma på SAAB när allt kommer omkring...

    Mvh Peter Ahlvik

    P.S. Jag inledde min karriär inom området genom att göra mitt exammensarbete på Scania 1985. Examensabetet handlade om en etanoldriven dieselmotor. D.S.

  • #49 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Ragnvald Postat: 2007-11-29 12:19

    Intressant diskussion!

    Viktigt att nämna är att de sk motorexperterna på Scania använder 30 i kompressionsförhållande i diesel etanolmotorerna för att de ska tända. Detta leder till att motorn kommer att vara effektbegränsad pga höga cylindertryck. Försök att få ut 200 hk ur en 2 liters motor om ni kan och törs! Dessutom är tändförbättringsmedlet ytterst tveksamt ur giftighetssynpunkt. Det är bara att konstatera att GM- Powertrain Sweden i Södertälje som utvecklar Saabs BioPower motorer ligger år före konkurrenterna.

  • #50 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    karlmb Postat: 2008-02-04 17:37

    Detta med vrid låter ju manligt.. I praktiken är det dock annat än möjligheten att sitta utan att röra växelspaken mellan Gbg och Sthlm som avgör vad som kommer att bli framtidens motorteknik i tunga fordon, liksom i personbilar.
    Som Bengt Johansson påpekar är det dock inga problem att varva mer och ev. växla mer för att på sätt kunna bygga en lättare och billigare motor i ett tungt fordon.
    I-Shift eller motsvarande automatiska växellådor är snart mer eller mindre std och vi får troligen snart se ett teknikskifte gällande motortekniken även i tunga fordon. Desstom kommer snart andra former av transmission i samband med hybridteknik.
    Nackdelarna med Diesel som jag ser det är problemmet med den korta preparationstiden som alltid kommer att leda till droppförbränning och snabb (för snabb och varm) förbränning. På ett sätt är den snabba förbränningen en fördel, men med kväve i luften blir det också en ökad NOx-produktion, ngt som blir allt mindre accepterat.
    En annan nackdel är att enkel 3-vägs katalysatorrening blir omöjlig med dieselns luftöverskott. Istället ser vi just nu många exempel på väldigt avancerade Urea-baserade efterbehandlingssystem. Frågan är dock om de verkligen på allvar kan konkurrera med en enkel 3-vägs-katt som de man kan köpa på Biltema för några hundralappar?
    Jag ser i princip bara en enda fördel med en modern, tung dieselmotor jfrt med en korrekt dimensionerad, modern, högtrycks Otto, givet att ett högoktanigt bränsle skall användas.
    Och det är låglasteffektivitet.
    Detta går dock att lösa som sagt med HCCI + direktinsprutning.

  • #51 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Rutger Postat: 2008-02-08 15:37

    Det är samma här. Börjar många svensson konvertera sin dieselbil till etanol, då kommer staten att agera och täppa till hålet. Så det är inget att tänka på.

  • #52 Re: Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!
    Daniel Hagberg Postat: 2008-03-28 13:57

    Hej!

    Mycket bra artikel.
    Men i förbrukningsförvillan vill jag bara korrigera att det är ointressant hur mycket i volym ett fordon drar, annars jämför vi äpplen med päron. Att en etanolmotor drar 30% mer i volym än en bensinmotor har inte med effektivitet att göra, det har med naturens lagar och energiinnehåll att göra. Bensin innehåller 8,7 kWh/l, (47% mer än) etanol 5,9 kWh/l. Klart som korvspad att bilen dricker mer i volym bränsle, men den förbrukar inte mer energi för det.
    På samma sätt lär inte e95-dieselmotorn förbruka 0,6 l/mil utan snarare 1.0 liter e-diesel. Varför då? Jo för att diesel innehåller ca 10 kWh/liter bränsle och etanolen fortfarande 5,9.
    Men givet samma verkingsgrad så förbrukar båda dieselmotererna ca 6 kWh kemiskt lagrad energi per mil, varav fossildieselns naturligtvis är till 100% fossil.