• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • "Etanol är ett drömbränsle!"

"Etanol är ett drömbränsle!"

Svenska ingenjörer på GM Powertrain Sweden har ett stort ansvar för att utveckla framtidens teknik till General Motors. Nya, turboladdade etanolmotorer som är i "rätt storlek" är bara ett exempel. Kjell AC Bergström, chef på GM Powertrain Sweden, berättar i en intervju vad vi kan vänta oss i framtiden.

General Motors är en stor familj som spänner över hela världen och med tusentals ingenjörer som utvecklar nya modeller och ny teknik. GM har tidigare haft svårt att "förstå" Saabs varumärke - men numera har det blivit mycket bättre - däremot har man inte haft några problem att inse vilka duktiga ingenjörer det finns i Trollhättan och Södertälje.
En viktig grupp för General Motors är GM Powertrain Sweden. Här utvecklas spetsteknologi som snart letar sig ut till en mängd bilmodeller, inklusive kommande Saab 9-4X och nya generationen 9-5 och 9-3. Vi hade ett tillfälle att sitta ner och samtala med chefen för GM Powertrain Sweden, Kjell AC Bergström, och fick en liten föraning om vad vi kan vänta i den snara framtiden.

Bild 360427

Kjell AC Bergström är en av flera profiler inom Saab som fått utökat ansvar inom General Motors.

auto motor & sport, ams: Vilka produktgrupper är det som ni på GM Powertrain Sweden ska utveckla till GM?
Kjell AC Bergström (KB): Vi har i huvudsak hand om tre områden: DCT (transmissioner med dubbelkoppling), "charging" (överladdning med turbo och/eller kompressor) och "controls" (styrsystem med global arkitektur för hela GM).
ams: Det låter ambitiöst! Vem bestämmer prioriteringen på jobben?
KB: Jag är ansvarig, får in uppdragen och rapporterar direkt till cheferna i Detroit. Finansiellt får vi medel från en "pott" som alla tillverkare bidrar till och i gengäld får varje bilmärke välja fritt från alla tekniska lösningar och komponenter. Dessutom har vi en fond som finansierar helt ny teknik, det som GM kallar för "ATW", Advanced Technology Work. Cheferna på Saab i Trollhättan påverkar alltså inte min avdelnings arbete, även om vi givetvis lyssnar och utför uppdragen. Det är Detroit som har sista ordet.
ams: Det verkar som om USA sent omsider upptäckt etanol som bränsle, ett område där Sverige har ett försprång och framställs som föredöme, hur påverkar det er?
KB: Det innebär att vi utvecklar flera nya E85-motorer som snart dyker upp i GM-modeller.
ams: Du som är motortekniker, hur är etanol som bränsle?
KB: Ett drömbränsle! Bensin är som en hel "grogg" av olika kolväten som beter sig olika vid förbränningen. Etanol är mera homogent, allt förbränns på en gång. Etanol är faktiskt så snabbt att knacksensorerna inte hänger med, därför måste du bygga säkerhetsmarginaler på ett annat sätt så att motorn inte skadas.
ams: Idag framstår etanolmotorerna som ganska törstiga och ineffektiva. Vore det inte bättre att satsa på snåla dieselmotorer?
KB: Vi behöver flera olika bränslen men i effektivitet kommer E85 och diesel att närma sig varandra. Dieselmotorerna måste sänka sitt kompressionsförhållande för att få ner utsläppen av kväveoxid (NOx) samtidigt som turbomotorer som körs på etanol kan höja sitt kompressionsförhållande. E85-motorer är idag cirka 30 procent törstigare än motsvarande bensinmotorer, i nästa motorgeneration sjunker det till 15 procent.
ams: Några andra fördelar med E85?
KB: Det finns flera men utsläpp handlar inte bara om koldioxid, som hittills dominerat debatten. Nu börjar man prata om farligheten i de mycket små partiklarna som dieslar släpper ut och de finns till viss del även hos direktinsprutade bensinmotorer. Med etanol har du i princip inga partikelutsläpp alls! Ett annat område är kolväteutsläpp, som i en etanolmotor närmast är att betrakta som ett livsmedel (alkohol).
ams: E85 saknar regler för avgascertifiering och är inte definierat. Vad innebär det för er?
KB: Det är mycket olyckligt. Vi har händerna bakbundna och kan inte utveckla motorerna optimalt. Här behövs det snabba politiska beslut i EU, men gärna gemensamma även för Nordamerika. Sen skulle jag personligen gärna se en kravspecifikation på alla bränslen - även bensin och diesel. Idag framställs etanolproduktionen som ineffektiv men att producera bensin kostar energi det också, något som sällan lyfts fram.
ams: Några trender du ser inom bilindustrin?
KB: Förutom fokusering på miljö och bränsle är det allt fler biltillverkare som strävar efter egen kompetens. Det fanns en period när allting skulle vara "outsource" och göras av underleverantörer. Idag inser man att det är de unika lösningarna som gör att ett bilmärke eller en modell sticker ut i mängden. Dessutom blir det billigare.
ams: Billigare på vilket sätt?
KB: Ta motorstyrning som exempel. Vi utvecklar just nu en global "GM-box" som ska sitta på i princip alla motorer och innehålla funktioner för motorstyrning, ESP, 4WD, hybriddrift, allt vad du kan tänka dig. Vi gör jobbet en gång och kan fördela kostnaden på miljontals bilar. En underleverantör ska ha betalt för varje bilmodell, oavsett arbetsinsats, och vi måste betala då vi inte har något eget alternativ. Men det har vi snart!

Skriv kommentar

Det finns 13 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    saabägare Postat: 2008-06-03 20:16

    Kul att se en positiv rapport från Sverige. Framtidens karriärer för unga ingejörer ligger hos Ford (kanske) och GM - definitivt. Kul att Kjell AC Bergström lyckas så bra, men vem kommmer efter honom?

  • #2 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    hmmm Postat: 2008-06-03 21:31

    "Några andra fördelar med E85?"

    Ja, vi eldar ju upp maten för alla fattiga i världen, och då slipper vi ju dem också på kuppen....

    Vad tänker gubben med? Etanol är absolut ingen lösning. Ska vi köra upp maten för de fattigaste?

  • #3 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Kenu Postat: 2008-06-04 08:16

    Vad snackar du om? Då du inte vet skall du först ta reda på litet mer. Nästa generations etanolverk anvander inte matgröda för produktion. Etanolproduktionen svarar idag för någon promill av dagens matproduktion så det har så gott som ingen betydelse för matproduktionen. Matproduktionens problem är på andra områden. Rätt har du dock i att man skall se till att de nya etanolfabrikerna inte använder matprodukter som råvara. Det är viktigt att vara objektiv och lyssna på båda sidor före man påstår.

  • #4 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Jens Postat: 2008-06-04 09:09

    Ja, etanolen påverkar matproduktionen ganska lite.

    Stigande matpriser har dels att göra med en ökande medelklass i bland annat Indien och Kina som vill äta mer kött och för varje kg kött som produceras behövs 10 kg spannmål. Om då Kina ökar sin import av kött med ca 10.000 ton årligen, då behövs det rejält med spannmål åt bodskapen och det som finns räcker inte till.

    Till viss del påverkas tredje världen av minskad tillgång på majs för det är en basföda i många länder främst i afrika.
    Men å andra sidan så är etanol-produktionen som använder majs försumbar.

  • #5 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    göinge Postat: 2008-06-04 09:45

    Svälten beror INTE på matbrist!

    På 80-talet fick man lära sig att man inte skulle dricka kaffe för då svalt man i Sydamerika för bönderna odlade kaffe sitället för mat. Men som sagt var:

    Svälten beror INTE på matbrist!

  • #6 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    emme Postat: 2008-06-04 10:14

    Nej vad beror den på då?
    Sandlådenivå att bara säga "INTE" och inte komma med några argument varför det inte är så.
    Och beror inte svälten på Matbrist så undrar jag vad du stoppar i munnen..

  • #7 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Kalle Postat: 2008-06-04 10:37

    Ifall nu E85 skall betraktas som ett livsmedel (alkohol)
    Skall det väl även beskattas som "livsmedlet" alkohol. Jag menar rätt skall ju vara rätt. Eller hur?

  • #8 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Inte Postat: 2008-06-04 16:41

    INTE,

  • #9 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Olle Postat: 2008-06-04 16:52

    Det finns mat så det räcker till alla, om nån svälter så är det en fördelningsfråga.

    Ett annat exempel:
    När NAFTA bildades för några år sen slogs mycket av den mexikanska majsproduktionen ut av importerad billig genmanipulerad amerikansk "fulmajs".
    Nu ska det helt plötsligt produceras etanol av fulmajsen och det gör ju att majspriserna stiger för mexikanska konsumenter.
    Ett kortvarigt omställningsproblem, för nu blir det ju lönsamt för mexikanska bönder att börja odla majs igen...

    Höjda livsmedelspriser kan definitivt bli ett ekonomiskt lyft för bönder i fattiga länder...

  • #10 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    hmmm Postat: 2008-06-04 19:03

    Jens skriver:"Stigande matpriser har dels att göra med en ökande medelklass i bland annat Indien och Kina som vill äta mer kött och för varje kg kött som produceras behövs 10 kg spannmål. ". Helt rätt. Så en bättre lösning är alltså att alla människor blir vegetarianer - det vore mycket bättre för världen än att alla börjar köra på etanol, eller hur?

  • #11 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    Tomas Postat: 2008-06-04 21:47

    Vad tror ni produktionen av etanol kommer att innebära om man ska förse hela jordens bilpark med bränsle??? I dag är det ju en förvisnnande liten del som är etanol trots allt. För att få fram de mängderna behövs nog lite mer "livsmedel" Verkar smartare att få fram andra tekniker i stället. Alternativt kanske man ska börja fundera över det största problemet för klimatet nämligen befolkningstillväxten, men här verkar ingen våga sticka ut hakan. Lättare att gnälla över avgaser i stället. Dessutom verkar folket ha gått på hypen om att utsläppen påverkar vårt klimat så till den grad att man blir blind för andra förklaringar eller för den delen lösningar. Det hela går ju till överdrift när hemkommunen ger ut energisparråd i form av att man ska vispa grädde för hand i stället för att använda elvisp. Ge fasen i att köpa grädde helt och hållet i stället så spar vi energi. Bara produktionen av denna löjeväckande bok gjorde av med en massa onödig energi.

  • #12 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    StigRoger Postat: 2008-07-16 19:28

    Den här artikeln var mycket
    intressant och upplysande !
    Mer av dylik vara, ams !

  • #13 Re: "Etanol är ett drömbränsle!"
    rune Postat: 2009-06-09 10:40

    Hej!

    Som nordmann er jeg van vid höga matpriser... ;)

    Prisøkningen vi så på mat i fjor - i den tredje verden, var et resultat av höga oljepriser.

    Man trenger bensin for å frakte mat.

    Man fremstiller ugressmiddel av oljebaserte produkter.

    Man benytter oljebaserte drivstoff for å kjøre rally med traktoren på jordene.

    Når oljeprisen går opp, så går også matprisen opp.

    Prisen på korn har i en tyveårsperiode vært rekordlav. Når den så til slutt går opp en smule, så får alle panik... Sammenlign prisen på korn nå med hva det kostet på slutten av 70-tallet...

    Den katastrofalt lave prisen på korn er årsaken til at USA, Russland och Europa subsidierte bøndene til å la være å produsere noe som helst. Mange areal ligger fortfarande brakk.

    Nå kan vi starte å dyrke disse arealene igjen.

    I dagens etanol-verden finnes det många fler muligheter for fattige bønder i den tredje verden att brødfø sig selv og skaffe arbeidsplasser til sine naboer. Og det uten å dyrke opium...!

    PS: Vi er alt for mange mennesker på denne kloden. Hva er best: At 100 millioner svälter i hjel nu, eller at 1 milliard svälter ihjel 20-30 år frem i tid? När skal vi ta ansvar for befolkningsveksten?

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter